Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jan Steinar Engeli Johansen
Ytring
20 april 2017 20:58
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

NTP og Nordmøre – tilsvar til Ap’s Arne Grødahl.

Arbeiderpartiets nestleder i Kristiansund kommer med noen meninger om vårt forslag til NTP som fortjener litt oppmerksomhet.

At også Arbeiderpartiet begynner å interessere seg for Nordmøre i samferdselssammenheng er bra - det var ikke så alt for mye av det under siste regjeringsperiode….

Nå er derimot Arbeiderpartiet bekymret over hvor lite penger som er brukt, og vil brukes, på samferdsel både i fylket og på Nordmøre.

Av 200 mrd. på samferdsel siste inneværende periode går bare 429 millioner til Møre og Romsdal noteres det. Vel, jeg regner med at Grødahl vet hvem vi overtok etter, og hadde vi skulle fortsatt i samme spor ville summen blitt mindre. MYE mindre. Denne regjeringen har altså økt samferdselsbudsjettene med 50% i forhold til det Grødahl’s Arbeiderparti gjorde, og jeg lurer litt på om Grødahl faktisk har reflektert over hvilke satsinger hans eget parti har gjort for veiene på Nordmøre.  Eller fergene. Kanskje husker Grødahl køene av gjenstående ferger på Halsa-Kanestrøm?

I neste 6-årsperiode skal det brukes ca 6,4 mrd til nye tiltak innen samferdsel i Møre og Romsdal. Bortimot 15 ganger mer enn «småpengene» Grødahl påpeker er brukt i siste periode. En tredjedel av dette, (2,1 mrd.), skal brukes i Nordmøre. Til forskjell fra når Arbeiderpartiet satt med makten så vil vi sikre å gjennomføre dette, i stedet for å bare prate om det.

I tillegg kommer utbedringen av RV70, som Grødahl i sitt innlegg karakteriserer som «litt». 500 millioner – Grødahl – det er ikke «litt. Det er 500 millioner mer enn Arbeiderpartiet noen gang bevilget til samme veistrekning….

Jeg skal være enig med Grødahl at vi gjerne skulle brukt enda mer på vei. Veldig, veldig, veldig mye mer. Over hele landet, og spesielt i Møre og Romsdal. Derfor bør han bekymre seg mer over om Arbeiderpartiet igjen skal havne i regjering, bare for å oppleve at de vil reversere regjeringens samferdselssatsing ved å bremse utviklingen og bruke mye, mye mindre på vei enn det Fremskrittspartiet vil.

Jan Steinar Engeli Johansen, 3. kandidat M&R FrP

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse