Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
– En kvinne har falt gråtende, og det er vondt å se henne så lei seg, skriver Anja Cecilie Solvik. På bildet avtroppende helse- og omsorgsminister, Invild Kjerkol. Foto: Cornelius Poppe / NTB
– En kvinne har falt gråtende, og det er vondt å se henne så lei seg, skriver Anja Cecilie Solvik. På bildet avtroppende helse- og omsorgsminister, Invild Kjerkol. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

– Jeg tåler å stå i spott og spe. Jeg har blitt utskjelt og tåler det også, sier Ingvild Kjerkol i sin avskjedstale.

En kvinne har falt gråtende, og det er vondt å se henne så lei seg. Men jeg har sett andre være like lei seg. Jeg har sittet sammen med jordmødre og barnepleiere som har mistet drømmejobben sin, som også gråt. Distriktsjordmødre som ble fratatt muligheten til å hjelpe fødende der de bor, de gråt de også. Jeg har sett en kreftsyk gynekolog se sitt livsverk stenge uten å bli tatt med på råd. Jeg har snakket med fødende som ikke fikk hjelp i tide, som gråt sine modige tårer. Vi har lest om gråtende foreldre som mistet barn på grunn av mangel på riktig hjelp i tide.

Annonse
Annonse

Hvorfor blir folk sinte og tyr til spott og spe? Kjerkol hadde muligheten til å innhente informasjon om bruken av de 25 millioner hun bevilget til drift, av fødeavdelingen i Kristiansund, men gjorde det ikke. Hun valgte også å tro på et helseforetak som sa det ikke var forsvarlig med videre drift, enda de hadde ansatt nok folk.

Hun visste at samme foretak løy i 2019 da de ville stenge fødeavdelingen i Kristiansund.

Jeg har besøkt folk og ansatte på sykehusene rundt i landet som også gråter- de sliter seg fullstendig ut. Jeg glemmer aldri den gråtende jordmor som stanset meg på åpen gate i Trondheim og bad om hjelp.

Annonse
Annonse

Jeg og vi har grått med alle som har mistet og står i fare for å miste sitt lokalsykehus, beredskap og medisinsk kompetanse og fødetilbud.

Kjerkol bad media skamme seg, men takket være media faller den ene maktpersonen etter den andre. Nå gjenstår arbeidet med å gjenreise tilliten igjen.

Da kan de begynne med å gjenåpne fødeavdelingene i Kristiansund og frede alle de andre.

At kvinner ikke får hjelp i tide når de skal føde, det er noe man virkelig kan skjemmes over.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse