Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
03 april 2024 13:53
Del på Facebook
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vi peker med letthet på hverandre, tar ikke eierskap til skylden – men gir den raust til andre. Skyld og uskyld løser imidlertid ikke NTP-floken.

Alt tyder på at Møre og Romsdal har svært magre år i sikte innenfor nye store samferdselsprosjekt. Ap og SP har behov for støtte fra SV for å sikre flertall. Det vil neppe påvirke resultatet for vårt fylke – vi blir taper i NTP-sammenheng.

Annonse
Annonse

Innsatsen fra ei relativt lita gruppe har pushet Møreaksen i form av utredninger, planlegging, pengebruk og annen ressursbruk og fått konsekvenser for flere viktige samferdselsprosjekt. Møreaksen har krympet via taktiske disposisjoner fra å være ny E39 gjennom fylket til å bli en liten strekning. Siste sjakktrekk fra «MA» i fjor var å starte med «Del 1 Molde–Vik» med startbevilgning som delmål.

Nå krymper Nygård ytterligere ved å be om utredning av en løsning uten den klart dyreste delen – den undersjøiske tunnelen! Strekningen som skal utredes er jo en fastlandsforbindelse for øyene vest for Molde og en ny «by-tunnel». Veger som E136 Ålesund–Dombås, andre viktige strekninger, vedlikehold og oppgradering må nå få oppmerksomheten fra Statens vegvesen og andre bidragsytere. Proppen Møreaksen har gjort nok skade for fylkets samferdsel ved en håpløs ressursbruk.

Annonse
Annonse

Statens vegvesen har fått juling når de lanserer nye år med bompenger for de undersjøiske tunnelene mellom Ålesund og Giske. Det er fortjent. Estimatene for nye tunneler er 10,5 mrd med mer enn 5 % stigning og 14,5 mrd med mindre enn 5 % De to tunnelene er til sammen drøye halvparten av Tautratunnelen sin lengde, og under halvparten av dybden. Hvilke tall skal vi tro på? Tidligere har Tautratunnelen vært estimert til 6 mrd, men bør ikke tallet oppjusteres til 20–30 mrd? Beklager dersom min kalkulator har kollapset.

Tragedien for vårt fylke er at enorme ressurser er brukt på et prosjekt som et klart flertall av folket ikke ønsker, mens fylkets viktige «eksportveger» som spesielt E136 fra Ålesund til Dombås er respektløst behandlet. «Juks og fanteri» var ordene en avdød dyktig skribent benyttet – og med referanse til den omtalte lille gruppen som har frontet Møreaksen.

Mulighetene for å snu fra taper til vinner i NTP sammenheng er best dersom fokus rettes mot de vegene som er mest ønsket av folk og næringsliv, samt en skikkelig oppgradering av eksisterende veger. Skyld kan deles, og vi som er motstandere av Møreaksen gir raust store biter til «MA» og gjerne også Sunnmørsposten, for vi klarer oss med lite.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse