Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
12 mars 2024 14:13
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den tid har det kommet flere statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre, men ingen i Romsdal. Noen krever å alltid stå først i køen ved nye samferdselsprosjekter. Nå er det på tide med bedre køkultur. Romsdal må våkne.

Møreaksen fjerner tre fergesamband, med dobbelt så stor trafikk som Eksportvegen gjennom Romsdalen, og gir to store øyer i Romsdal fastlandsforbindelse. Fylkeskommunen sparer gigantbeløp. Når el-fergene forsvinner blir det hvert år frigitt enorme mengder elektrisk kraft, en gedigen miljøgevinst. Syklister og de som ikke ønsker tunneler kan ta oversjøisk omkjøring med gratis ferge via Brattvåg, like raskt som dagens E39 Ålesund-Molde.

Annonse
Annonse

Det finnes bare ett alternativ til Møreaksen: ferge. Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Da kan de selv velge når det passer best å ta pause med kaffe og svele. Det er ikke mer behov for pause mellom Ålesund og Molde enn mellom Ålesund og Åndalsnes. Ingen ønsker å stå bak en bom stengt 85 % av tiden, og ferge er sløsing med tid. Vi har ennå støyende dieselferger med store CO2-utslipp, og stadige kanselleringer. Fortsatt ferge leder trafikken fra E39 gjennom Molde sentrum, mens Møreaksen leder trafikken i tunnel bak byen til øst for sentrum, så inn på samme trasé.

Møreaksen er raskeste trasé for flertallet som krysser Romsdalsfjorden, og blant de høyest rangerte i NTP basert på netto samfunnsnytte pr. investert krone. Det er den store tidsbesparelsen ved fjordkryssingen som er det viktigste poenget, og det vesentligste elementet i lønnsomheten av Møreaksen. Som kan økes betraktelig ved å redusere kostnadene.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

La Nye Veier AS ta over ansvaret for hele Eksportveien, også fra Ålesund til Vestnes. E136 Eksportveien er felles med E39 Møreaksen fra Ålesund til Vestnes. De mest trafikkerte strekningene på Møreaksen/Eksportveien nær Ålesund blir garantert prioritert først av Nye Veier AS, og de mindre trafikkerte delene på E136 Eksportveien opp Romsdalen må vente. Fergefri E39 Møreaksen vil da kun omfatte trinn 1, fergeavløsningsdelen, en gigantisk kostnadsreduksjon.

Det er et uttrykt ønske at hele Møreaksen Ålesund-Molde skal ferdigstilles samtidig. Siden byggetiden for trinn 1 (fjordkryssingen) anslåes til 10 år, mens trinn 2 (sørsiden av Romsdalsfjorden) tar 4 år, må trinn 1 påbegynnes 6 år tidligere enn trinn 2 for at hele strekningen Ålesund-Molde skal bli klar til bruk samtidig. Det gir Nye Veier AS rikelig med tid.

Ved å splitte gjenværende del (fjordkryssingen) i to, kan kostnadene reduseres ytterligere. Bygg broen over Julsundet først, som en del av Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim, deretter tunnelen under Romsdalsfjorden. Da er ikke Møreaksen lenger et gigantprosjekt, men kun to mindre prosjekter, sammen med mange andre små i NTP. Og Nye Veier AS får enda bedre tid til å fullføre Eksportveien helt fra Ålesund.

I valg på valg har velgerne gitt et solid demokratisk flertall til de partiene som er for Møreaksen, både på fylkestinget og på Stortinget. Der er Møreaksen rangert høyt i gjeldende NTP. Hvilken fastlandsforbindelse for Gossen og Otrøya ønsker politikerne som er mot Møreaksen - fortsatt dieselferger til Otrøya? De sier nei til fergeavløsning over Romsdalsfjorden, fylkets desidert største og ett av landets mest trafikkerte fergesamband. Hva er grunnen for å fjerne fergene på andre samband? Å si nei til Møreaksen krever et alternativ, til alle tre fergestrekningene.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Når trinn 2 på Møreaksen utgår, og isteden blir en del av Eksportveien, og gjenværende trinn 1 deles opp i to trinn – først bro, så undersjøisk tunnel, så er ikke Møreaksen lenger et gigantprosjekt. Da er Møreaksen bare to mindre prosjekter, på størrelse med mange andre i NTP.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Heile artikkelen minner om pårørende som sørger over eit prosjekt på sotteseng. 

      Splitte i tre er leik med tall for eigen mentalterapi.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Dine fornektelser blender deg. Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim er faktisk splittet opp i mange delstrekninger. Også E39 Møreaksen ble splittet i to deler. Å overføre trinn 2 til Eksportveien er ikke lek med tall – det er en reell kostnadsreduksjon for Møreaksen. Å splitte del 1 i to er akkurat det samme som er gjort med resten av Fergefri E39.

      Ellers er din argumentasjon mot momentene i artikkelen like overbevisende som resten fra Naturvernforbundet – komplett uten innhold.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Høgre i Møre og Romsdal kan ikkje ha medlemmer som driv med privat praksis i strid med årsmøtevedtaket

      https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/mQXAAE/veien-til-stortinget-del-2
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Kan Høyre i Møre og Romsdal drive med privat praksis i strid med Høyre sitt landsmøte?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Dei kjenner behovet betre enn Høgre sentralt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
    Brua over Julsundet vil koste 10 mrd, Julsundet til Molde vil koste 5 mrd. Og avløyse ÅDT på 600 . Fergeavløysinsmidlar er 0,5 mrd. Sambandet over Kjerringsundet vil koste 4,9 mrd 2021 kroner og erstatte ÅDT på 1100, og motta fergeavløysimgsmidlar på 0,6 mrd.

    Begge samband er fylkeskommunale. 

    Der går an å håpe, men det er dårlig betalt svermeri.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Geir M Punnerud Gå inn på dagens nrk helgemorgen, 18 minutt ut i sendinga, der gjester var samferdselsministeren, Mona Fagerås frå SV  og Truls Gullowsen frå Naturvernforbundet. Eit innblikk i utfordringar og intensjoner.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir M Punnerud Regjeringen har bedt om flere utredninger av Møreaksen, herunder om den kan gjøres billigere ved å dele den i flere etapper. Ikke alle har fått med seg dette, heller ikke enkelte stortingspolitikere.

      https://www.nrk.no/mr/nasjonal-transportplan-more-og-romsdal-1.16816832
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø ÆæHeile strekninga er lagt i ein pott for utviklingsportefølje med fokus på kostnadskutt og effektivisering.

      Den politiske gulrot er at ein i løpet av dei neste fire åra fram til første rullering skal vurdere å starte i den nordlige delene med tunell Julbøen til Molde,  og kanskje brua over Julsundet.

      Det blir mange spaltemeter med tru og tvil.

      Det første kostnadskuttet frå 41 til 24 mrd har pr 2022 vorte spist opp med P50 på 21,5 mrd Vik til Molde,  3 mrd Vik til Ørskogfjellet,  6 mrd Digerneset til Ørskogfjellet,  6 til 10 mrd Breivika til Digerneset. 

      Og Kjerringsundet med ein 2021 kostnad på 4,9 mrd vil bli utfordrande. Og det er uomtvistelig fylkesveg. Om Aukra har økonomisk evne over 35 år til å betale tilbake 2,9 mrd pluss renter må i alle høve dokumenterast for å slippe fylkeskommunal eksponering. 

      Kva sluttsummen blir i 2042, tidligst, er umulig å sjå i glasskula. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Samferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker å bygge fra Molde til Otrøya først.

      Det er ønske om at veien fra Nyhamna til Molde blir klassifisert som samfunnskritisk infrastruktur. Da vil i så fall Kjerringsundet ikke lenger være en fylkesvei.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Eg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje det samme som å konkludere med at det vil vere berekraftig.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse