Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I kampen for likestilling har politikere utviklet noe av det mest kjønnsdiskriminerende i samfunnet. Jeg er utrolig lei av at bare fordi jeg er kvinne så skal jeg få ekstrapoeng inn på enkelte studier. Som om at jeg som kvinne trenger å få ett løft for å komme inn på de studiene jeg selv ønsker. Nå er det på tide at vi fjerner kjønnspoeng en gang for alle.

Kjønnskvoteringen favoriserer og reduserer verdien av individuell prestasjon, noe som gjør at jeg kan bli valgt på grunnlag av kjønnet mitt istedenfor mine kvalifikasjoner og kompetanse. I tillegg kommer de fleste søkere inn der de vil uansett. Det eneste kjønnskvotering da gjør er å diskriminere og samtidig bidra til å opprettholde stereotypier om at bestemte kjønn er bedre egnet for noen roller og yrker.

Dagens regjering har også satt krav om kvinnelig kvotering inn i norske bedrifter, men det å gi noen fordeler eller ulemper basert på kollektive kriterier som hudfarge eller kjønn er ingenting annet enn diskriminering Hvorfor skal det være slik at det jeg har mellom beina er avgjørende for hvilken jobb jeg får? Jeg vil vite at hvis jeg kommer inn på ett studium eller får en jobb så skal det være basert på mine individuelle kriterier som min egen innsats og kompetanse.

Det er også totalt absurd at kvinner som i langt større grad enn menn tar høyere utdanning og får høyere karakterer likevel skal være så sterk overrepresentert på listen over studier med kjønnspoeng. Systemet vi har i dag motvirker likestillingskampen vi kvinner har kjempet så hardt for i mange tiår.

Vi befinner oss nå i 2024 i et moderne samfunn som stadig utvikler seg. Er det ikke da på tide å avskaffe en forhistorisk praksis som fører med seg mer skade enn fordeler? Nei til kjønnskvotering og det å ta kvinnekampen på alvor er en av de største grunnene til jeg er med i Fremskrittspartiets Ungdom. Nettopp fordi jeg håper at når jeg en dag søker og får en jobb så skal jeg kunne vite at det er fordi jeg fortjener det og ikke bare fordi jeg er kvinne.

Amalie Benberg, styremedlem i Sunnmøre FpU. Foto: PrivatAmalie Benberg, styremedlem i Sunnmøre FpU. Foto: Privat

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse