Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Annika Byrde / NTB
Foto: Annika Byrde / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Med fjerde markedspakke kan Acer få enda mer makt.

Rødt er motstandere av norsk tilslutning til EUs energibyrå Acer. Vi ønsker ikke å underlegge kraftpolitikken EUs markedsliberale regime, og jobber for å reforhandle eksisterende avtaler og for å si nei til EUs fjerde energimarkedspakke.

Annonse
Annonse

Acer skal nå overvåke både nasjonale reguleringsmyndigheter og systemoperatører i EU-landene, tilsvarende Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) og Statnett. Hensikten med overvåkingen er å påse at EUs regelverk for elektrisitets- og gassmarkedet følges og gjennomføres.

Blant annet ligger det an til at EU skal legge seg mer opp i hvordan vi deler landet opp i strømprisområder. Det er illevarslende i en tid hvor vi ser store ulikheter i strømpris internt i Norge.

Pakken inneholder dessuten et forbud mot inngripen i markedsprisen, som slått fast i fjerde elmarkedsdirektiv, artikkel 5. Makspris blir rett og slett ulovlig.

Annonse
Annonse

Videre inneholder pakken innstramming i bruk av de såkalte flaskehalsinntektene, inntektene ved salg av kraft mellom land. Flere midler skal gå til bygging av kraftkabler, færre til å redusere nettleien.

I tillegg blir kravet om bruk av «opprinnelsesgarantier», hvor industri på kontinentet kjøper et falskt bevis på at de bruker fornybar strøm, videreført og forsterket. Det er stikk i strid med regjeringens lovnader i Hurdalsplattformen.

20. april 2024 aksjonerer Rødt-lag over hele landet for kravet om makspris på strøm og politisk kontroll over krafta. Sammen krever de veto mot EUs 4. energimarkedspakke, som vil gi Acer mer makt.

I Kristiansund vil du på lørdag treffe oss i LO-senteret hvor vi arrangerer åpent hus og kan møte dere for en god diskusjon om temaet. Kom og hør hva vi står for.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse