Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Foto: Martin Rustad Johansen / Redd Barna
Foto: Martin Rustad Johansen / Redd Barna
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Påskeferien har sin pris. Langt fra alle familier har råd til å betale den.

Påskeferien er like rundt hjørnet og mange ferieklare nordmenn gleder seg nok til å dra til fjells, poste idylliske bilder fra hyttesolveggen i sosiale medier, eller kanskje reise bort til varmen i sydligere strøk. Dyrtiden ser ikke ut til å ha lagt en demper på manges reiselyst. Tidligere i mars kunne nemlig flere reiseselskaper melde om at de nærmest var blitt utsolgt for charterreiser til Syden denne påsken.

Annonse
Annonse

For mange barnefamilier er imidlertid dyrtiden og en trang økonomisk hverdag fortsatt høyst reell. Det siste årets rentehevinger og prisvekst har gjort et kraftig innhogg i mange familiers lommebøker. Langt fra alle har råd til å betale for dyre og populære ferieopplevelser, og særlig ikke familiene som har hatt minst å rutte med fra før av.

Fremdeles vokser over 100 000 barn opp i en fattig familie i Norge. Mange barn i familier med dårlig råd vil ikke få noen mulighet til å poste kule bilder fra slalåmbakken, eller fra solsenga langs en Middelhavsstrand i påsken. Istedet kommer de sannsynligvis til å måtte bruke tid og energi på å skjule at familien har lite penger.

Annonse
Annonse

Lokalpolitikere har et ansvar

Hver eneste ferie blir alt for mange barn stående igjen på perrongen. Barn fra familier med lite penger forteller Redd Barna at de er flaue og føler på skam, og flere later som at de ikke vil være med på aktiviteter når de i virkeligheten ikke har råd. Sånn trenger det ikke å være, og lokalpolitikerne har et ansvar for å stille opp for barna som gruer seg til feriene.

Derfor oppfordrer Redd Barna landets kommuner til å lage helhetlige og langsiktige handlingsplaner for å bekjempe familiefattigdom. Kommunene må planlegge for feriene som man vet at kommer, sikre at det finnes et aktivitetstilbud som barna kan delta på sammen med andre, sørge for ekstra sosialhjelp før ferien, og sørge for at de kommunale boligene har en standard som gjør at barna vil invitere med seg vennene sine hjem.

Det er mulig å løfte familier ut av fattigdom og sikre gode levekår for alle barn, men da må det handles nå.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse