Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Arne Almås
Ytring
24 mars 2024 20:55
Del på Facebook
Foto: lokalhistoriewiki.no
Foto: lokalhistoriewiki.no
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Fremleggelsen av NTP ble en stor tragedie for Møre og Romsdal. Fylkets pompøse prestisjeprosjekt på Romsdalskysten forliste på linje med Titanic, lenge før det var kommet i rute. Våre naboer i sør kom langt bedre ut.

Møringene i nord og sør fulgte Møreaksen til bunns på NTP listen. Enkelte berget seg så vidt i land, da deler av Nordmøre fikk en livbåt i Sykehusveien i Batnfjorden. Resten måtte følge skuta til bunns med mann og mus.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Eksportveien fra Ålesund til Dombås fulgte med i dragsuget og er nå havnet på djupt vann og i skuffen for utviklingsprosjekter, tross for at den har vært på 1. prioritet og omsnakket i flere tiår. Heilt siden jernbanen til Ålesund strandet på Åndalsnes.

For Regionhovedstaden Ålesund, som skal være drivkraften i Nordvest, har ikke regjeringen lagt en pinne i kryss, bare et midlertidig kryss på Veibust for trafikksikkerheten og Vegvesenets egen skyld. Mer som å kaste ut en livbøye med lang snor i håp om at noen tar agnet.

Solevågseidet - Breivika er ikke nevnt med et spørsmålstegn.

Når vi igjen har vært vitne til et tilløp til en nasjonal katastrofe på Romsdalskysten, få år etter Viking Sky, går tankene hen til sikkerheten, strategien og den politiske tankegangen angående beredskapen og utviklingen av veinettet i fylket.

Skal vi etter Møreaksen-havariet strekke ny kjøl og bygge videre på Hafast, i god tro om at vi har lært at slike havari ikke kan skje igjen? Det er samme rederi, og samme politiske bindinger. Samme mannskap også.

– Etter Møreaksen kommer Hafast er mantraet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– I mellomtiden kommer ingenting.

En ting er sikkert. Den oppblåste holdningen til et felles bo og arbeidsmarked kan muliges dekkes av andre fremkomstmidler enn 4 felts veier mellom bygdene.

Det må være lov å spørre om det nå, når vi står foran et nytt Stortingsvalg.

Den viktigste leia er sjøveien. Lite å vedlikeholde, fri for snø heile året. Men vi må ha nødvendige veier og ferger for å komme med gods over fjell og fjord til og fra fylket. Kan det være på tide å tenke nytt, og gå tilbake i til 60 tallet hvor tanken om at svevebåter med 100 km. pr time kunne binde hovedtyngden av fylket sammen når det gjelder kollektivtrafikk?

Dersom man utvikler en bærekraftig teknologi, er dette en av de mest fleksible løsningene for å kunne frakte byråkrater og fylkestingsrepresentanter hurtig rundt i regionen. For ikke å snakke om Stortingsrepresentanter de få gangene de frekventerer fylket.

Er det på tide å legge om kursen? Rigge skuta med mindre seilføring, ny teknologi og nytt mannskap? Langskipet Ormen Lange som har vært argumentet for Kjerringsund sambandet, er i ferd med å kollseile om 20 år, i mangel på gass.

Det kan være lurt å spørre, nå like for valgkampen til Stortingsvalget starter.

GOD PÅSKE!!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse