Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
08 august 2018 09:26
Del på Facebook
Arbeidsledigheten i Rogaland har falt 26 prosent det siste året. Nå er det mangel på oljearbeidere i landet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Arbeidsledigheten i Rogaland har falt 26 prosent det siste året. Nå er det mangel på oljearbeidere i landet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Arbeidsledigheten synker, og oljebransjen sliter med å finne folk. Nå ser næringen mot utlandet, ifølge Nav.

I oljefylket Rogaland peker pilene oppover igjen. I år er arbeidsledigheten 3,5 prosent. Det er 26 prosent færre enn på samme tid i fjor, melder Rogalands Avis.

– De fleste økonomer er enige om at ved en arbeidsledighet på 2,5 til 3 prosent, så skjer det et skifte i arbeidsmarkedet. Da går man fra et overskudd av arbeidskraft, til mangel på arbeidskraft, sier seniorrådgiver Truls Nordahl i Nav Rogaland til avisa.

Han forteller at det nå begynner på bli mangel i flere sektorer, spesielt oljenæringen.

– Det er ikke kjempekritisk ennå, men vi hører om økende bekymring blant bedriftene, sier han.

Derfor ser Nav igjen mot utlandet, akkurat som de gjorde i «glansdagene» før oljekrisen i 2014.

Men selv om ledigheten har gått ned i oljenæringen, er flesteparten av de nye jobbene midlertidige.

– Selskapene er fortsatt i en omstilling. De tjener ikke nok penger til at de tør å ansette faste, sier Nordahl.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 53 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse