Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen, fast spaltist
Kronikk
08 mars 2024 08:40
Del på Facebook
Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Adelskapet i Statkraft og i andre statlige og offentlige selskaper må avskaffes. Etter å ha fulgt med på Debatten i NRK torsdag kveld er det nok mange norske strømkunder som sitter sjokkskadet tilbake. Hvordan kan dette være mulig? Noen traidere i Tyskland tjener millioner av kroner i bonuser mens norske strømkunder nærmest ruineres.

Hvilken opprydding?

Næringsministeren fra Arbeiderpartiet lovet i fjor at det skulle ryddes opp i Statskrafts bonuser. Men hva har skjedd? Tilsynelatende ingenting. Nå må Stortinget ta en alvorlig diskusjon – og det må utformes et regelverk som gir innsyn i både Statkrafts og andre offentlige selskapers regnskaper. Og det må gis en klar beskjed om at ingen skal berike seg i offentlige selskaper. Og Regjeringen må følge opp – ikke bare med prat, men med handling.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nå kan statsminister Støre vise handlingskraft. Men vil han det? I så fall vil han kanskje få øke Arbeiderpartiets popularitet på meningsmålingene.

Mange beriker seg

Men dette er ikke bare en sak som vedrører Statkraft. Dette er en sak som gjelder alle offentlige kraftselskaper i landet. I alle slike selskaper har det vært en eventyrlig lønnsfest som få nordmenn er forunt.

Annonse
Annonse

Det gjelder også Statnett som har en ledelse som mener at strømprisen til vanlige folk og bedrifter er alt for lav. Til høyere pris på strømmen til mer blir det også i bonuser til den som eier overføringsledningene.

Jeg gremmes

Jeg er en gammel kraftsosialist – og jeg gremmes. I min tid jobbet vi aktivt for å bygge ut vannkraftanlegg og overføringsledninger for å bringe rimelig strøm til den norske befolkning. Dette var med å bygge det moderne Norge. Og de som jobbet i kraftbransjen hadde normale lønninger. De var stolt av sitt arbeid med å gi Norge nok og rimelig kraft. Dette var med å skape det nye moderne Norge. Dette var idealister.

Bonuser i millionklassen

Nå synes dagens ledere i kraftbransjen kun å tenke på seg og sine nærmeste medarbeidere. De drømmer om bonuser og millionene som strømmer inn på sine respektive bankkontoer.

Dette kan dagens politikere gjøre noe med. Men tør de? Jeg er sannelig ikke sikker.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse