Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
04 mars 2024 12:01
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Romsdalsaksen lanserte sin oversjøiske løsning med flytebruer som viktig ingrediens for drøye 7 år siden. Med Romsdalsaksen AS i førersetet, har ulike «fabrikkerte» og reelle utfordringer blitt håndtert på en god måte.

Eksempel på fabrikkerte utfordringer er å bygge en kostbar ny bru over Tresfjorden ganske nær den eksisterende og velfungerende. Et annet eksempel er å bygge en litt mer enn 8 km lang undersjøisk tunnel – og på det viset fremtvinge tunnel med 2 løp. Dessverre finnes det flere eksempel. De som vil vite, vet at begge nevnte typer utfordringer har gode løsninger med Romsdalsaksen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Den andre konkurrenten er fortsatt fergedrift. Fergene er forbedret på mange felt som støy, forurensing, komfort og ikke minst kostnadene for de reisende. Førstnevnte forbedringer er udiskutable – den siste knyttet til kostnader er mer uviss ettersom den er politisk. At fergedriften er forbedret er imidlertid et faktum.

Om kort tid kan helt andre utfordringer melde seg for Møreaksen – og tenker da på Rogfast. Prosjektet med en svært lang og dyp undersjøisk tunnel er igangsatt. 62 såkalte svakhetssoner (sprekker/brudd) skaper utfordringer, og kostnadene har eskalert.

Annonse
Annonse

For 3 års tid siden hadde rammen økt til 24,8 mrd inklusiv «arm» opp til Kvistøy. Nå er den 33,7 mrd, og det er før pris fra entreprenør på den midtre, dypeste og mest kompliserte delen er kjent. Taktikken er velkjent, når prosjekt settes i gang før man har full kjennskap til utfordringer og kostnader – «point of no return».

Prosjektet har grovt sagt 3 strekninger med ca samme lengde – en i midten, og en på hver ende. De to sistnevnte har kjent kostnader fra entreprenør, mens den klart mest kostbare delen blir kjent om et par uker – snart 3 år etter oppstarten i 2021.

Kun 2 entreprenører konkurrerer – trolig grunnet den store risikoen. Vil prisen øke ytterligere, og må valgt entreprenør ta ulike forbehold? Svaret er ikke langt unna, og det kan få konsekvenser for fremtidige prosjekt som eksempelvis kryssingen av Romsdalsfjorden.

Blir det enda en kostnadsøkning – og kan Rogfast bli den siste undersjøiske tunnelen i E39-prosjektet? Det er flere som tror det – og vi venter i spenning.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse