Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 mai 2018 16:09
Del på Facebook
Sentralbanksjef Øystein Olsen kaster en bunke med gamle 200-kronesedler i kverna til Norges Bank i Oslo. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Sentralbanksjef Øystein Olsen kaster en bunke med gamle 200-kronesedler i kverna til Norges Bank i Oslo. Foto: Tore Meek / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sentralbanksjefen sender milliarder i kverna

Norges Bank bytter i disse dager ut 100- og 200-kronesedlene, og sentralbanksjef Øystein Olsen tar selv i et tak når gamle sedler skal makuleres. 

– Vi innførte for snart ett år siden nye 100- og 200-kronesedler. Som en konsekvens av det må vi inndra de gamle sedlene. De gamle sedlene blir destruert i denne maskinen og omgjort til papir, sier sentralbanksjef Øystein Olsen til NTB.

Destruksjonen av sedlene foregår dypt under bakken på sikkert område hos Norges Bank i Oslo. Bare i de små hyllene som står på gulvet når NTB er på besøk, er det sedler med en verdi på flere titalls millioner kroner.

I hver bunt som mates inn i makuleringsmaskinen, er det 500 sedler. De blir først grovkuttet og skåret i stykker, før de finkvernes til små biter av papir. Bare fargetonene i blått og rødt er igjen i bøtta med de små papirbitene etterpå.

50 millioner sedler
Totalt skal 50 millioner sedler, til en samlet verdi på 8 milliarder kroner, makuleres. Fortsatt har 18 millioner sedler ikke kommet inn, men Norges Bank tror mange vil komme inn de nærmeste dagene.

– Etter 30. mai er ikke lenger de gamle sedlene gyldig betalingsmiddel, sier Olsen, som derfor sterkt oppfordrer folk til å levere inn gamle sedler.

Sentralbanksjefen har likevel en beroligende beskjed til dem som måtte finne gamle sedler på sparegrisen etter denne datoen.

– Alt håp er ikke ute. Pengene er ikke tapt, fordi Norges Bank har satt en tiårsfrist. I ti nye år er det mulig å ta kontakt med Norges Bank hvis man har gamle 100- og 200-kronesedler.

Ny serie
Nye 100- og 200-kronesedler er en del av arbeidet med å bytte ut hele seddelserien. Nye 50- og 500-kronesedler kommer til høsten, mens ny 1000-kroneseddel kommer i 2019.

– Bakgrunnen for at vi bytter sedler, er sikkerhet og trygghet for at dette skal være et troverdig betalingsmiddel som ikke kan forfalskes, sier Olsen.

Sist gang seddelserien ble byttet ut, var rundt 2000-tallet. Siden den første norske seddelrekken kom i 1875, har serien bare noen få ganger blitt byttet ut, som oftest med 15–20 års mellomrom.

Selv om betalingskort og nye nettbaserte tjenester gjør at mange nordmenn mer eller mindre har sluttet å betale med kontanter, tror ikke sentralbanksjefen at klassiske pengesedler vil forsvinne på lang, lang tid.

– Det er ingen tegn til at kontanter skal bli borte. Norges Bank oppfordrer til at kontanter skal være tilgjengelig som et alternativ til kort og Vipps og hva det måtte være, sier Olsen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse