Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
23 mars 2018 14:14
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

LEDER: Med fylkesmann Lodve Solholms ferske innstilling om å la indre Gjemnes gå til Molde, blir vi atter en gang gitt en leksjon i kjøttvektsfysikk og stemorlig behandling av Nordmørsregionen fra vårt nåværende fylke.

I TK leser vi at ordfører i Kristiansund, Kjell Neergaard er sjokkert over fylkesmannens innstilling til grensejustering. Ordføreren sier at dette vil bidra til å rive Gjemnes i fillebiter og at Fylkesmannen med denne innstillingen ikke har respektert demokratiet.

Neergaard sier også at han er klar til å gå i gang med forhandlinger med Gjemnes umiddelbart for å kunne utsette innstillingen og grensejusteringssøknaden. Viktig.

I tidligere mediaoppslag har vi også sett at vår ordfører og våre lokalpolitikere mener grensen er nådd den dagen Gjemnes går til Molde og Romsdalsregionen.

Ok. Med dagens innstilling fra vår fylkesmann, er vi faktisk omtrent der. 

Vi trenger forhandlingskort – i det minste

Skal vi kanskje prøve å få noen forhandlingskort til vår fordel på bordet? Gir ikke denne leksjonen fra Fylkesmannen en direkte konsekvens om at Kristiansund endelig spør den samme Fylkesmannen om en reell og omfattende utredning om grensejustering for Kristiansund til Trøndelag? 

I det minste vil vi ihvertfall skaffe oss et forhandlingskort bare med å be om en slik utredning. Molde og Ålesund er fremdeles avhengig av å vokse på vår bekostning og er livredde for at vi forsvinner fra fylket. Vi kan på den måten ha en reell forhandlingsmulighet i det minste.

Beslutningsgrunnlag for eventuelle kommunesammenslåinger og regionstilhørighet

I tillegg vil vi få tilført verdifullt og nødvendig grunnlag for å kunne foreta beslutninger i forhold til både kommunereform og regionsreform. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor det ene skal komme foran det andre.

Nok er nok

Smi mens jernet er varmt. La dette være tungen på vektskålen for å søke Fylkesmannen om å urede grensejustering for Kristiansund til Trøndelag. Vi må selvsagt bli enige med Aure først, for å faktisk ha en grense mot Trøndelag. Hvis noen andre nabokommuner føler seg provosert av dette, then be it. Vi blir ribbet levende dag for dag i mangel av forhandlingskort.

Kjære politikere. Foren eder og gjør det som må til denne gangen. Vi trenger ikke flere lærepenger eller leksjoner fra dette fylket.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse