Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 februar 2018 08:42
Del på Facebook
Modell av produksjonsskipet til Johan Castberg-skipet i Barentshavet. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Modell av produksjonsskipet til Johan Castberg-skipet i Barentshavet. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kværner har fått kontrakt med Statoil om levering av moduler til produksjonsskipet for Johan Castberg-feltet. Kontrakten er verdt rundt 3,8 milliarder kroner.

Johan Castberg-feltet i Barentshavet vil bli utviklet med et produksjonsskip (FPSO) som ligger på oljefeltet og kobles til oljebrønnene. Deretter føres oljen inn i et eget prosessanlegg om bord på skipet før den lagres i tanker.

Kværner ASA skal bygge moduler til plattformdekket og også stå for sammenkobling og integrasjon av dekksmodulene på skipet, heter det i en pressemelding.

På topp vil arbeidsomfanget involvere omtrent 2.000 Kværner-ansatte og personell hos underleverandører. Ifølge Kværner vil de fleste modulene bli levert av norske verft. Inkludert ringvirkninger for underleverandører, tjenesteleverandører og lignende forventes kontrakten å generere arbeid for omtrent 4.800 personer.

Fabrikasjonen av modulene starter i fjerde kvartal i år.

– Tilfredse

– Vi er tilfredse med at vi er valgt som leverandør til et av de viktigste prosjektene i det globale olje- og gassmarkedet. I tillegg er det en strategisk fordel for Kværner at vi videreutvikler vår ekspertise på flytende produksjonsskip, ettersom flere kommende feltutviklingsprosjekter trolig vil benytte lignende konsepter, sier konsernsjef i Kværner, Jan Arve Haugan.

Kværners anlegg på Stord og i Verdal skal produsere modulene, mens underleverandør Aker Solutions verft i Egersund og anlegget i Sandnessjøen skal levere flere andre moduler. For Aker Solutions alene er kontrakten verdt 450 millioner kroner. Aker Solutions har tidligere fått kontrakter tilknyttet Johan Castberg-feltet for rundt 4 milliarder kroner.

Selve skroget til produksjonsskipet bygges i Singapore og leveres til Kværners verft på Stord i 2020. Verftet skal oppgraderes for å kunne bli bedre rustet til både dette oppdraget og kommende prosjekter.

– Tøff konkurranse

– Det har vært tøff internasjonal konkurranse om kontrakten, og vi ser fram til et godt samarbeid med Kværner i årene som kommer. Norske leverandører har nok en gang demonstrert konkurransekraft, sier Torger Rød, direktør for prosjektutvikling i Statoil.

Olje- og energiminister Terje Søviknes (Frp) sier at dette er en gledens dag for Norge.

– Kontraktstildelingen er ett nytt bevis på hvilke ringvirkninger felt på norsk sokkel gir for bedrifter, arbeidsplasser og lokalsamfunn på land når norske leverandørbedrifter er internasjonalt konkurransedyktige, sier han

Utbyggingsplanen for Castberg-feltet er til behandling i departementet, men er ennå ikke godkjent. For at utbyggingen skal kunne gjennomføres etter planen har departementet derfor gitt tillatelse til at kontrakten kan inngås før utbyggingsplanen er godkjent.

Planlagt oppstart for Johan Castberg-feltet er 2022, og investeringskostnadene beregnes til 49 milliarder kroner. Mellom 450 og 650 millioner fat oljeekvivalenter forventes å kunne utvinnes på feltet.

Fakta om Johan Castberg-feltet
  • Statoil og lisenspartnerne har levert plan for utbygging og drift av oljefeltet Johan Castberg i Barentshavet, rundt 240 kilometer nordvest for Hammerfest.
  • Utbyggingsløsningen er en flytende produksjons- og lagerenhet tilknyttet et havbunnsanlegg. Totale investeringer er anslått til i underkant 50 milliarder kroner.
  • Forventede utvinnbare ressurser er anslått til 450–650 millioner fat oljeekvivalenter.
  • Produksjonsstart er ventet i slutten av 2022. Feltet har en forventet levetid på 30 år.
  • Rettighetshavere er Statoil Petroleum AS (operatør, 50 prosent), Eni Norge AS (30 prosent), Petoro AS (20 prosent).
  • Olje- og energidepartementet vil behandle utbyggingsplanen med sikte på framleggelse for Stortinget våren 2018.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse