Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Aage G. Sivertsen
Artikkel
22 juni 2017 20:00
Del på Facebook
Foto: Aage G. Sivertsen
Foto: Aage G. Sivertsen
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

På tur i sommer? Spania? Hellas? Italia? Thailand? Hva med Cuba? I juli og august er det passe varmt her. Akkurat nå mens jeg er her, de siste dagene av juni, er det bare 27 grader på kveldstid. Det er fordi mai og juni pleier å være måneder med ganske mye nedbør. Det er neppe under 30 grader i juli og august. Dette er den største utfordringen.

Et par minus på Cuba er aircondition og maten. Å vente på bagasjen en time eller tre i 35-40 grader, er ikke den store åpningen på en par ukers ferie. Flyplassen i Havanna har aircondition, men den er humørsyk. Å jobbe under slike omstendigheter er garantert et mareritt. Og er man turist av det utålmodige slaget, finn et annet land enn Cuba å reise til. Men hvis du er av den litt mer seige typen, er dette eksotisk. Havanna byr på nesten alt. Prisene flyver dessverre til værs og om ganske kort tid vil jeg tro det er like dyrt å feriere i Havanna som i en hvilken som helst europeisk storby. Greit nok, spør du meg. Opplevelsen er minst dobbelt så bra og hvorfor skal man ikke betale for gildet. Som nevnt er ikke Cuba noen gastronomisk opplevelse. Man skal lete godt for å finne god mat. Selv på Hotel Nacionale sliter man med å servere en fornøyelig frokost. Men de har en ganske god restaurant på kveldstid.

Nye hotell popper opp, mens de eldgamle amerikanerne forsvinner

Havanna får nye hotell for hvert halvår som går. For noen dager siden åpnet luksushotellet ”Manzana”. Et palass til 440 Euro pr. døgn er stort sett for dem som har vunnet i lotto. Skal man besøke øverste etasje med utsyn til Havannas tak, med svømmebasseng og herlig mat, må man bo på huset. Anbefales selvsagt for de styrtrike. Her er det ikke spart på noe og den nærmeste sammenligningen med et norsk hotell får være The Thief på Tjuvholmen i Oslo. Manzana ligger 100 meter fra det fasjonable hotellet Parque Central midt i sentrum av Havanna. Også et luksushotell.

Men bestiller du på nettet kan du bo ganske billig på Hotel Nacionale de Cuba. Det betyr litt over 1000 kroner pr.natt. Jeg skrive ganske billig fordi dette hotellet er etter mitt skjønn noe av det flotteste som finnes – uansett kontinent. Gammeldags, men du verden for en atmosfære. Her var Battistas casino og mafia. Her har verdens største skuespillere og kjentfolk vært innom. Churchill, Sinatra, Hemingway, Chaplin og nå sist Obama. En pinacolada på den enorme terassen, med solnedgang og synet av Malecon rett nedenfor, er verdt reisen alene. Gjerne med en Cohiba på lur. Og går du gatelangs er du minst 50 år tilbake i tid fortsatt. De amerikanske bilene forsvinner like fort som hoteller dukker opp. Arkitekturen er strengt ivaretatt og selv de nye hotellene fremstår i tradisjonell eldre stil. For et skue. Skynd deg og opplev!

Og Cohibaen, altså den verdensberømte sigaren, blir laget cirka 270 kilometer fra Havanna. Pinar del Rio er kjent for å ha verdens beste sigarplantasjer. Det var her Fidel Castro og hans menn hentet og henter de beste sigarene, fra plantasjen Hector Luis. Få derfor med deg et besøk til Hector Luis. I fall du har interesse av sigarer, mener jeg.

For dem som synes det er noget dyrt å betale mer enn en tusenlapp pr.natt, så finnes det en drøss av muligheter. Man kan bo privat for både 2-3 og 400 kroner pr. natt. Og du bor godt! Når jeg har vært her over lengre perioder, har jeg alltid bodd privat. Enklere hotell finnes også til priser rundt 500 kroner natten. Og reiser man sammen med flere, kan man leie et helt hus og bo svært billig. Studenter eller ungdommer som vil bo kollektivt, trenger ikke betale mer enn en hundrings pr.dag. Kanskje mindre.

Send oss reisebrev!

Det beste med Cuba er tryggheten, musikken, hyggelige folk, historien, damene, den fantastiske arkitekturen og ikke minst de eldgamle store flotte amerikanske bilene. Jeg har nesten ikke noe vondt å si om Cuba. Her har jeg vært mer 20 ganger og har ennå til gode å oppleve noe som jeg husker av negativitet. Kontrasten til vår steinrike verden er kvalmende. Gleden av å gi bort noen pesos er enorm og hvis du kan litt spansk, kan du få livshistorier som ikke er til å tro. Så er du ute etter noe annet enn en sandstrand i ”syden”; bestill deg tur til Havanna. Mitt fly tur-retur Paris kostet 2700 kroner. Det var billig, men av og til kan man ha litt flaks. Mellomlanding i Paris er ganske vanlig. Har man litt ekstra krefter, kan man ta noen dager i kunstnernes mekka, Paris. Det er nok å forsyne seg av også der, dog på en annen måte.

Er du på utenlandsreise og opplever noe utover sol og drikkervarer med mange farger; send oss et reisebrev med adressen: Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

God tur!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse