Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stein Watten
Ytring
12 august 2018 12:30
Del på Facebook
Høy temperatur i meningsutvekslinger mellom politikere og byråkrater i Kristiansund den siste tiden. Foto: Steinar Melby / NettStudio
Høy temperatur i meningsutvekslinger mellom politikere og byråkrater i Kristiansund den siste tiden. Foto: Steinar Melby / NettStudio
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I den senere tid har vel folk lagt merke til den høylytte kranglingen mellom utvalgsleder Sagen, rådmannen, og endel andre politiske aktører. Forhistorien er nyheten om at sport og frilufts-kjeden XXL ikke etablerer seg i Kristiansund likevel. Det krangles høylytt, og påstander om skyld og uskyld hagler i alle retninger, sammen med slengbemerkninger i minst like mange retninger. Tilsynelatende et kaos, hvor noen synes å være hverandres sjef,  andre har ønsker om å være sjef, mens andre folkevalgte sjefer ikke er å høre eller se. Men få fremstår som ledere.

For en utenforstående kan det hele fremstå som et uorganisert og sprikende kaos, og det er kanskje tilnærmet den riktige virkelighetsbeskrivelsen også? For å være ærlig synes jeg synes faktisk ikke det er så interessant å bivåne denne offentlige skittentøyvasken. Våre ledere burde faktisk bare ha forstått bedre. Jeg konstaterer bare at XXL ikke kommer. Det er trist. Vi ser alle hvilken tiltrekningskraft dette selskapet har hatt der de har etablert seg.

Nå er det sikkert mange sider ved denne saken jeg ikke kjenner, men noe skurrer likevel i mine ører.

Med litt bakgrunn i kontorene på næringsavdelingen under ordfører Harald Stokke og varaordfører Petter Jørgensen, og senere ordfører Aud Inger Aure og varaordfører Dagfinn Ripnes, så kan jeg med hånda på hjertet si – det var ekstremt kort avstand inn fra næringsavdeling, rådmann og videre til de politiske toppene den gangen! 

Jeg skal ikke påstå det er lengre avstand idag, men det må være lov å stille spørsmål ved hvordan  Kristiansund kommune arbeider, og hvordan kommunens næringsengasjement er sammenskrudd.
Som en perifer observatør registrerer at det er en drøss av velmenende selskaper som kommunen er medeier i, som står mellom etablerer, og kommune. Disse skal inngå i et virkemiddelapparat.
At det nå stilles spørsmål ved hvorvidt denne modellen fungerer hensiktsmessig, må faktisk tåles, og evalueres. Jeg har registrert at flere har undret seg over det samme.

Det er mye man kan lure på og jeg har stilt meg selv noen spørsmål.

  • Jeg lurer på hvor næringsavdelingen i kommunen har vært i prosessen.
  • Jeg lurer på hvor ting glapp.
  • Jeg lurer på hvor kommunens samlede lederskap har vært.
  • Jeg lurer på om man har råd til å tape etableringer ala XXL.
  • Jeg lurer på samarbeide i kommunens avdelinger imellom.
  • Jeg lurer på hvor alle velmenende mellom-selskaper har vært.
  • Jeg lurer på om kommunen med sitt tilsynelatende fragmenterte virkemiddelapparat er riktig skodd.
  • Jeg lurer på om kommunen har skapt seg selv en fryktelig stor avstand til bedrifter og nyetablerere.
  • Jeg lurer på om man kommuniserer med bedrifter og nyetablerere, med mere enn en  viktig stemme.
  • Jeg lurer på hvor lagånden er.
  • Jeg lurer på om alle involverte i verdiskaper-kjeden har lik målsetting og motiv.
  • Jeg lurer på hvordan samarbeidsevnen er.
  • Jeg lurer på om man trekker i samme retning.

Den offentlige skittentøyvasken vi alle har vært vitne til den senere tid, fremstår som pinlig. Det  burde heller fremstått utad som XXS, og ikke som nå – et «svarteper-spill» og uskyldskrangel i størrelse XXL, i full offentlighet.

Vis lederskap – ta grep!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse