Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
20 september 2018 08:47
Del på Facebook
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener mediebransjen må forstå at staten ikke kan betale hundrevis av millioner kroner for å dele ut aviser. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener mediebransjen må forstå at staten ikke kan betale hundrevis av millioner kroner for å dele ut aviser. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) mener mediebransjen må forstå at staten ikke kan betale hundrevis av millioner kroner for å dele ut aviser.

– Det er grenser for hvor lenge staten kan betale hundrevis av millioner kroner for å kjøre tilnærmet tomme postbiler over hele landet, sier Dale til Klassekampen.

Den norske mediebransjen frykter avisdød dersom Posten fra 2020 bare vil gå med post annenhver dag, slik de ønsker.

15 prosent av landets papiraviser distribueres av Postens bud. Dette er i grisgrendte områder hvor det ikke finnes andre alternativer.

Ifølge Landslaget for lokalaviser har 60 mediehus over 30 prosent av sitt papiropplag distribuert av Posten. Mediebransjen mener konsekvensene av forslaget er altfor dårlig utredet, og krever at regjeringen setter på bremsen. Men det kommer ikke til å skje, ifølge statsråden.

– Utgangspunktet for utredningen er å analysere de underliggende strukturelle utfordringene som en nedgang i postomdelingen kan medføre. Men vi mener at konsekvensene er ferdig utredet, sier Dale.

Da Posten i 2016 sluttet å levere post på lørdager, fikk distribusjonsselskapet Kvikkas i oppdrag å dele ut avisene. For dette oppdraget blir selskapet kompensert av staten med 90 millioner kroner i året.

– Dersom regjeringen får flertall for sitt forslag på Stortinget om å halvere antall postdager i 2020, kan ikke mediebransjen regne med at staten punger ut med en tilsvarende kompensasjon, sier samferdselsministeren.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse