Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
14 september 2018 12:16
Del på Facebook
Forskere fra Institutt for arktisk og marin biologi setter ut lyttestasjoner for registrering rype som hevder revir. Foto: John-André Henden
Forskere fra Institutt for arktisk og marin biologi setter ut lyttestasjoner for registrering rype som hevder revir. Foto: John-André Henden
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tidligere kristiansunder, – John-André Henden, er en av våre fremste forskere på ryper blant annet. Han er forsker innen arktisk og marin biologi ved UiT – Norges arktiske universitet. 

John Portrett copyJohn-André Henden, forsker innen arktisk og marin biologi ved Universitetet i Tromsø. Foto: PrivatI en artikkel fra UiT: Vil bruke sang for å redde rypene, får vi et innblikk i et prosjekt det jobbes med nå. Det er historiske lave rypetall i nord og Henden og hans kolleger tester nå ut en ny metode for å kunne sikre rypenes fremtid. 

Klimaendringene med varmere klima som påvirker nær sagt hele kloden er spesielt sårbart i arktiske og alpine økosystemer. Artene som bor der er ikke så motstandsdyktige mot forstyrrelser og endringer. Opportunister som rødrev og kråke er arter som får forbedrede forhold ved at flere reinsdyr dør. Dette går igjen utover rypene som er mer utsatt for predasjon på egg og unger fra de samme artene.

Mer regn og svingende temperaturer påvirker bestandene direkte. Kyllingenes overlevelsesevne etter klekking, svekkes betydelig ved regn og nedkjøling. Økte temperaturer vår og sommer, ustabile vintre med svingninger mellom mildt og kaldt vær med nedising av beiteplanter som resultat, , utakt i reproduksjon, utakt i draktskifte m.m. er alle faktorer som er med på å gjøre rypenes fremtid usikker.

I Norge og resten av Fennoskandia har vi de siste tiårene sett en dramatisk nedgang i rypebestandene – John-André Henden

Ny metode for å hente mer informasjon

Både fjellrype og lirype befinner seg på den norske rødlista under kategorien «nært truet». Tidligere brukte metoder for rypetelling gir forskerne store utfordringer da tidligere og tidligere snøsmelting om våren gjør det vanskelig å nå områdene utenfor allfarvei hvor registreringene gjøres. Ski og snøscooter fungerer dårlig uten snø.

For fjellrype er bestandsestimeringen totalt fraværende på det norske fastlandet. Mer info og nye metoder er derfor nødvendig for kvalitetssikring av bestandstall for at rypeforvalningen kan bli god.

Den nye metoden benytter rypenes særegne sang om våren  for å telle dem. Denne sangen registreres ved hjelp av automatiske digitale lyttestasjoner. Forskerne plasserte ut lyttestasjoner på Varangerhalvøya i Finnmark i fjor vinter og gir forhåpentligvis verdifull informasjon om rypebestandene. Lyttestasjonene ble hentet inn i juli i fjor og forskerne har siden da møysommelig arbeidet med å gjennomgå og analysere enorme mengder med data.

Les mer på UiT.no

Les mer om John-André Hendens forskerarbeid her.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 22 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse