Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
17 august 2018 13:05
Del på Facebook
Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H) i debatt om fylker og regioner under Arendalsuka. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland (H) i debatt om fylker og regioner under Arendalsuka. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hele regionreformen kan ryke dersom sammenslåingen mellom Finnmark og Troms havarerer, frykter kommunalminister Monica Mæland (H).

– Jeg tror det kan få konsekvenser for resten av landet. Da må nok Stortinget drøfte hva de vil gjøre, sier Mæland om hva som skjer dersom Finnmark lykkes i kampen mot å bli slått sammen med Troms.

Prosessen med å slå sammen de to nordligste fylkene er i øyeblikket helt fastlåst. Fredag møtte Mæland og varafylkesordfører i Finnmark Tarjei Jensen Bech (Ap) til duell i Arendal om veien videre.

– Rivende uenig
– Jeg har et sterkt mandat fra finnmarkingene som sier et klart og tydelig nei. Vi risikerte å måtte flytte all makt ut av Finnmark, og det er ikke akseptabelt, sier Jensen Bech og peker på at han også har Sametinget i ryggen.

Mæland mener saken handler om prinsipper.

– Du kan være rivende uenig, men når Stortinget har fattet vedtak, må det følges opp. Man kan ikke boikotte det Stortinget har bestemt, sier statsråden.

Mandag skal Mæland møte fylkesordføreren i Troms for å diskutere veien videre, mens Finnmarks fylkesordfører ikke stiller. Erna Solberg (H), som fredag dro til Finnmark og Arctic Race, skal imidlertid møte fylkesordfører Ragnhild Vassvik, opplyser Mæland.

Tredje stortingsrunde?
Samtidig er det duket for en tredje runde om Finnmark-Troms når Stortinget samles 5. oktober. Senterpartiet har varslet et forslag som tar sikte på å parkere sammenslåingen.

– Stortinget bestemmer selv hva de vil vedta. Og ja, det er varslet en ny sak i høst, sier Mæland.

En runde NTB har gjort med partiene, viser at de fleste har samme standpunkt som før: Høyre, Frp og Venstre er for sammenslåing, mens Ap, Sp, SV, Rødt og MDG er klare til å behandle saken på nytt. KrF velger å besvare NTBs spørsmål om en ny behandling er nødvendig, slik:

– En viktig forutsetning for regionreformen er å gi nye oppgaver til regionalt folkevalgt nivå. KrFs fokus nå er at oppgavene må komme på plass, sier nestleder Olaug Bollestad.

Oppgavemelding
15. oktober skal regjeringen legge fram sin plan for hvilke oppgaver de nye fylkeskommunene skal få. Et ekspertutvalg har foreslått endringer som samlet vil flytte 23,5 milliarder kroner fra statlige institusjoner til fylkeskommunene, samt å flytte fem etater med nær 5.000 arbeidsplasser fra staten til fylkeskommunene.

Terje Hagen, som har ledet ekspertutvalget, mener at 240.000 innbyggere er et minimum for å kunne løse de nye oppgavene.

– Størrelse er viktig for å mobilisere ressurser, sier han.

– Finnmark sliter
Også Mæland understreker at fylkeskommunene må ha muskler om de skal kunne ta flere oppgaver.

– Finnmark sliter allerede med store helseproblemer, frafall i skolen, og å få folk til å bo der, sier hun til NTB.

Bech ønsker ikke å svare direkte på spørsmål om finnmarkingene vil gi seg om Stortinget en tredje gang skulle vedta å slå sammen Troms og Finnmark.

– Vårt mål er å oppheve tvangssammenslåingen. Jeg er sikker på at vi skal klare å løse nye oppgaver på en glimrende måte, sier Bech, som antyder at et utstrakt samarbeid med Troms kan bli løsningen.

Dominoeffekt
Både KS-leder Gunn Marit Helgesen og fylkesordfører Tore Sandvik i nylig sammenslåtte Trøndelag frykter en dominoeffekt dersom Stortinget skulle omgjøre vedtaket om et storfylke i nord, og at flere fylker og kommuner som er blitt tvangssammenslått, vil gå samme vei.

– Det vil være en skandale, sier Sandvik.

Helgesen tror i likhet med Mæland at en omgjøring kan velte hele regionreformen.

– Hvis Finnmark får stå alene, tror jeg reformen ryker, sier hun til NTB.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse