Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
11 juli 2018 14:00
Del på Facebook
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) mottok onsdag Miljødirektoratets forslag til ny forskrift om utslipp av mikroplast fra kunstgressbaner. Målet er å innføre forskriften fra årsskiftet. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V) mottok onsdag Miljødirektoratets forslag til ny forskrift om utslipp av mikroplast fra kunstgressbaner. Målet er å innføre forskriften fra årsskiftet. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Miljødirektoratet foreslår en ny forskrift for å hindre at mikroplast sprer seg i naturen fra kunstgressbaner. Et av forslagene er fysisk sperring rundt banene.

Baner som bruker gummigranulater er vår nest største kilde til utslipp av mikroplast, og Stortinget ba tidligere i år regjeringen om å utarbeide et regelverk for oppsamling av gummigranulater fra kunstgressbaner.

Det er om lag 1.700 kunstgressbaner i Norge, og mange av dem bruker gummigranulat som fyllmateriale. Hvert år spres det minst 1.500 tonn gummigranulat fra norske idrettsbaner ut til naturen og Miljødirektoratet mener at forskriften kan bidra til en vesentlig redusering av slike utslipp.

Solid miljøgevinst
– Mange idrettsklubber gjør allerede en innsats for å hindre utslipp av mikroplast, men mer må gjøres. Det er mulig å redusere utslippene med opptil 98 prosent fra slike baner, sier Ellen Hambro, direktør i Miljødirektoratet.

Et av forslagene i forskriften er krav om en fysisk barriere rundt banen, noe Hambro mener blir kostbart, men svært effektivt.

Andre forslag er et krav om forsvarlig håndtering av drens- og overvann, informasjon til brukere av banen, at snø fra idrettsbanen lagres på banen og ikke utenfor – eventuelt i egne snødeponier- og at baneansvarlig får en plikt til å vurdere plastholdig fyllmateriale kan erstattes med andre miljøvennlige materialer.

– Vurderes nøye
– Miljødirektoratets forslag til forskrift har en rekke offensive tiltak som til sammen kan redusere spredningen av gummigranulat fra kunstgressbaner med over 95 prosent. Jeg vil nå vurdere forslaget nøye. Deretter vil forslaget bli sendt på høring slik at berørte får anledning til å uttale seg. Målet er at den nye forskriften skal tre i kraft fra 2019, sier klima- og miljøminister Ola Elvestuen (V).

I Norge dannes det rundt 8.000 tonn mikroplast hvert år. De største kildene til slik forurensing er bildekk, vedlikehold av båter, tap fra plastproduksjon, kunstgressbaner, plastavfall kastet i naturen, maling og tekstiler laget av plast.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse