Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
19 mars 2018 06:30
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dersom EUs nye regler vedtas denne uken og importeres til Norge, kan Google og Facebook bli nødt til å betale over 150 millioner kroner i norsk digitalskatt.

Per i dag kan internettgigantene velge hvilket land de vil rapportere inntektene sine til, og mange har valgt land med lav skatt som Irland, Nederland eller Luxembourg. Dette fører blant annet til at norske skattemyndigheter knapt ser noe til milliardinntektene selskapene skaper gjennom blant annet annonsesalg i Norge.

Men når EU-kommisjonen til uken kunngjør hvordan de vil skattlegge store internettselskaper kan skatteregningen til Norge og andre europeiske land bli mangedoblet, skriver Dagens Næringsliv.

Ifølge den britiske avisen Financial Times foreslår EU å legge skattesatsen på tre prosent på lokale reklameinntekter. Samtidig viser estimater fra mediebyrågruppen GroupM at Google og Facebook kommer til å omsette for 5,8 milliarder kroner i Norge i 2018. Dersom det nye forslaget blir vedtatt og disse estimatene legges til grunn vil de to selskapene ifølge DN måtte punge ut til sammen 174 millioner kroner bare i Norge.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse