Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 november 2017 14:00
Del på Facebook
En elektrisk Audi til lading i Oslo. Volkswagen, som produserer Audi-modellene, er et av selskapene som går sammen om utbygging av ladestasjoner i Norge og andre europeiske land. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
En elektrisk Audi til lading i Oslo. Volkswagen, som produserer Audi-modellene, er et av selskapene som går sammen om utbygging av ladestasjoner i Norge og andre europeiske land. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flere europeiske bilgiganter samarbeider om å få på plass nye ladestasjoner for elbiler i Norge og andre europeiske land.

På sikt er planen å bygge ut nettverk av ladestasjoner over hele Europa. Fredag presenterte selskapene de tre landene hvor de første 20 stasjonene skal komme på plass før årsskiftet: Norge, Tyskland og Østerrike.

BMW, Ford, Volkswagen og Daimler samarbeider om prosjektet som har fått navnet Ionity. Andre bilselskaper er invitert til å bli med og bidra til utbyggingen av ladestasjonene.

Allerede i 2018 skal hundre stasjoner være på plass i ulike europeiske land. I 2020 skal antallet øke til 400.

I Norge har Tesla allerede bygget egne hurtigladestasjoner som kan brukes av den amerikanske produsentens egne modeller.

De nye ladestasjonene til de europeiske selskapene skal kunne brukes av en rekke ulike bilmerker.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse