Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
22 september 2017 11:54
Del på Facebook
Med den nye anbudspakken forventes det at Nordmøre nå får nytt og moderne fergemateriell. «Edøyfjord» fra 2012 har vært den eneste nybygget til Nordmøre siden 1981.
Med den nye anbudspakken forventes det at Nordmøre nå får nytt og moderne fergemateriell. «Edøyfjord» fra 2012 har vært den eneste nybygget til Nordmøre siden 1981.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har nå lagt ut anbudskonkurransen for Nordmørspakken, som omfatter de fire fylkesveifergesambandene på Nordmøre: Seivika-Tømmervåg, Edøya-Sandvika, Kvanne-Røkkum og Arasvika-Hennset. Halsa-Kanestraum er ikke med i denne pakken, da denne strekningen, som er en del av E39, blir lagt ut som et eget anbud i regi av Statens vegvesen. Det nye anbudet for «Nordmørspakken» starter opp 1. januar 2020 og gjelder frem til 31. desember 2030. Fergeanbudet skulle sendes ut i vår, men ble holdt igjen i påvente av avklaring og regiontilhørighet.

Nordmøre har dessverre måtte ta til takke med mye gammelt fergemateriell gjennom mange år. Med et nye anbudet forventes det at det kommer nye og miljøvennlige ferger på strekningene Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika. De to siste nybyggene for Nordmøre har vært «Solskjel» i 1981 og «Edøyfjord» i 2012. De reisende håper at de nye fergene får utsiktsalonger på disse to fergestrekningene.

Bedre tilbud og strenge miljøkrav

Det er satt strenge krav til miljø for å sikre miljøferger på sambandene Edøya-Sandvika og Seivika-Tømmervåg. Tilbyderne konkurrerer også på ytterligere reduserte miljøutslipp og pris, sier samferdselssjef Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune. I konkurransegrunnlaget blir det stilt krav om to 50 bilers ferger i sambandet Edøya-Sandvika og to 80-bilers ferger for Seivika-Tømmervåg. Fergene i disse to sambandene skal være nyere enn 10 år ved oppstart av kontrakten. Det blir også lagt opp til et bedre tilbud på helg enn det er i dag. For Kvanne-Røkkum er det krav om 50 bilers ferge. For Arasvika-Hennset er kravet en tilsvarende kapasitet som i dag (ca 30 biler).

Tilskudd fra Enova og opprusting av kaialegg

Enova bidrar med et tilskudd på inntil 55 millioner kroner til landanlegg. Vi er glade for at Enova gir støtte til realisering av miljøløsninger, og ser fram til god konkurranse i dette miljøanbudet, sier leder i samferdselsutvalget Kristin Sørheim. Møre og Romsdal fylkeskommune må i forbindelse med innfasingen av miljøferger ruste opp kaianleggene i sambandene Edøya-Sandvika og Seivika-Tømmervåg. Dette vil ha en kostnad på om lag 200 millioner kroner, sier Arild Fuglseth.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 53 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse