Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
08 mars 2024 11:44
Del på Facebook
Dronefoto over det planlagte industri- og næringsområdet Løkkemyra handelspark II. Foto: Steinar Melby / NettStudio / KSU.NO
Dronefoto over det planlagte industri- og næringsområdet Løkkemyra handelspark II. Foto: Steinar Melby / NettStudio / KSU.NO

Kommunen har ikke veid sakens interesser opp mot hverandre og begrunnet hvorfor handelsområdet skal bygges ut på våtmark og myr, skriver Møre og Romsdal fylkeskommune.

Kristiansund bystyre vedtok 17. november 2022 detaljreguleringsplanen for Løkkemyra handelspark II. Planområdet ligger like øst for Løkkemyra handelspark, og i nærheten av Kristiansund lufthavn og en skytebane. Formålet med planen har vært å etablere arealkrevende handel og service med tilhørende infrastruktur.

Handelspark på våtmark og myr

Planområdet består i dag av våtmark og myr. Det er del av et populært natur- og friluftsområde, hvor det også finnes rødlistede fuglearter. Stabeldammen er et av få resterende områder med våtmark og ferskvann på Nordlandet. Naturvernforbundet var blant dem som klaget på kommunens planvedtak.

Statsforvalteren opphever planvedtaket

Saken ble sendt fra kommunen til Statsforvalteren som klagesak. Statsforvalteren har slått fast at kravet naturmangfoldloven stiller om kunnskapsgrunnlag, informasjon om hvilke natur- og miljøverdier som finnes på stedet, er oppfylt. Bystyret i Kristiansund vedtok dermed planen med visshet om hvilke verdier som ble tilsidesatt.

Samtidig har ikke bystyret begrunnet hvorfor utbyggingsinteressene skal trumfe naturverdiene. Dette stiller plan- og bygningsloven og naturmangfoldloven uttrykkelige krav om.

Opplysningene i saken redegjør for en rekke hensyn som taler både for og imot utviklingen planen åpner for. Det er da avgjørende at bystyret veier disse interessene opp mot hverandre og gjør en uttrykkelig begrunnelse for hvorfor eller hvorfor ikke utbyggingen bør skje. Når dette ikke ble gjort, ble vedtaket opphevet av Statsforvalteren og returnert til kommunen for videre behandling.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse