Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
01 mars 2024 08:21
Del på Facebook
Konsernsjef i Statkraft Christian Rynning-Tønnesen. Foto: Rodrigo Freitas / NTB
Konsernsjef i Statkraft Christian Rynning-Tønnesen. Foto: Rodrigo Freitas / NTB

I 2023 fikk Statkraft et underliggende driftsresultat på 41,4 milliarder kroner. Det er selskapets nest beste resultat noensinne.

– Statkraft leverte sitt nest beste årsresultat i 2023 da markedene fortsatte å stabilisere seg etter de ekstraordinære forholdene og rekordresultatet i 2022, sier Statkrafts konsernsjef Christian Rynning-Tønnesen i en børsmelding.

Annonse
Annonse

– Resultatene er sterkere enn historiske nivåer, og markedsaktivitetene fortsetter å vise gode resultater selv om volatiliteten og prisene er mye lavere. Vi ser tegn til at prisene stabiliserer seg på et nivå nærmere prisnivåene vi så før energikrisen, sier han videre

Nøkkeltall

Rynning-Tønnesen tjente 7,58 millioner kroner i fjor, mens han året før tjente 7,08 millioner kroner.

Statkraft hadde netto driftsinntekter på 65,3 milliarder kroner i fjor, ned fra 75,3 milliarder kroner året før. I tillegg hadde selskapet et resultat etter skatt på 26,1 milliarder kroner, ned fra 28,6 milliarder kroner i 2022.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det norske statseide kraftselskapet foreslår å betale utbytte på 13 milliarder kroner, som vil si utbetalinger til staten.

Nye investeringer

I januar la Statkraft fram planer om å investere opptil 67 milliarder kroner i oppgradering av norske vann- og vindkraftanlegg og nye vindparker på land.

De forventer å øke den installerte vannkrafteffekten med 1500 til 2500 megawatt i tillegg til å øke vindkraftproduksjonen med minst 2,5 terawattimer.

– Vi er på vei til å levere vår andel av den fornybare energien som verden trenger, med en stadig voksende portefølje av prosjekter og en organisasjon som er klar for utfordringen, sier Statkraft-sjefen.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse