Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 juli 2018 21:46
Del på Facebook
Produksjonen av kullsyre har startet opp igjen i Norge og bryggeriene kan igjen produsere for fullt. Foto: Thomas Bjørnflaten / NTB scanpix
Produksjonen av kullsyre har startet opp igjen i Norge og bryggeriene kan igjen produsere for fullt. Foto: Thomas Bjørnflaten / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alle som den siste tiden har fryktet for at utepilsen skulle utebli kan nå puste lettet ut. CO₂-produksjonen i Norge har nemlig startet opp igjen.

I tre uker har det vært vanskelig for kullsyreprodusenten Praxair Norge å skaffe nok CO₂ til kullsyreproduksjon. Det har ført til at flere norske bryggerier måtte trappe ned produksjonen av både brus og øl.

– Det er jeg glad for, dette har vært en ekstraordinær situasjon, sier direktør Petter Nome i Bryggeri- og drikkevareforeningen til NRK. Han kan ikke huske at det har vært lignende forhold tidligere.

Problemene startet i midten av juni da ammoniakkfabrikken hos Yara fikk en uventet stans. I tillegg hadde flere store leverandører i Europa problemer.

En leveranse med flytende kullsyre kom via båt i slutten av juni og hjalp noe, men krisen var ikke avblåst. Før nå.

– Vi startet produksjonen på lørdag, både av ammoniakk og CO₂, så nå er produksjonen ved det normale igjen, sier fabrikksjef Jon Sletten i Yara.

Ifølge Praxair Norge vil det ta to til tre uker før de har tatt igjen etterslepet og får en normal situasjon igjen i Norge.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse