Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
14 mars 2018 06:00
Del på Facebook
Boeing 737 tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Boeing 737 tar av fra Kristiansund lufthavn, Kvernberget. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå viser tallene at flere reiser til og fra flyplassen på Kvernberget. Men den positive utviklingen kan stanse eller bli begrenset når SAS nok en gang setter inn CRJ-flyene som erstatning for Boeing-maskinene. I følge TK skjer det fra 2. april.

Jeg har opplevd en rekke ganger at det har vært problemer med de små flyene i forhold til arbeidshestene fra Boeing. Kommer vinden fra feil side så er det kort vei til kanselleringer. Det at det er vesentlig færre seteplasser i de små flyene, gjør også at det blir færre rabatt-billetter.

Flere forretningsreisende fyller opp
pedersen per helge L 400Per Helge Pedersen, fast spaltistVi vet at oljevirksomheten er i vekst igjen (og godt er det). Det betyr også mye positivt for det øvrige næringslivet. Det betyr igjen at det blir flere forretningsreisende som også bidrar til å fylle opp rabattsetene.

Jeg håper at dem som lokalt jobber for å styrke flyplassen på Nordmøre, nå tar grep i forhold til SAS slik at dette beslutningen kan gjøres om. Men skal vi være sikker på at vi får større fly, er det et middel som hjelper godt – og det er at nordmøringene bruker flyplassen sin i større utstrekningen enn i dag.

Hvor står laksefrakt-saken?
Ellers har flere av oss etterlyst initiativ som gjør at mer laks kan fraktes med fly fra Kvernberget. Det ville sikre driftsgrunnlaget for større fly – og det kan på sikt også gjøre at rutetilbudet kan utvides.

Får vi gjennomslag for å opprette en ferjeforbindelse over Trondheimsfjorden mellom Hitra og Aure, vil det være kort vei til Kvernberget. Dette gjør at folk fra Frøya/Hitra også kan være en aktuell passasjergruppe i forhold til Kvernberget i tillegg til laksefrakt.

Men skal man få den nødvendige effekten, må selvsagt tilbringertjenesten tilpasses ferjerutene. Og så man få løst de problemene man har hatt med det nye parkeringssystemet på Kvernberget.

Flere turister reiser med fly
Det å ha Kvernberget som utgangspunkt er veldig bra. Det gjelder både når man skal være turist selv eller når turister kommer for å besøke vår fantastiske landsdel. Veldig mange nordmøringer reiser året gjennom til feriesteder rundt om i verden. Det å finne korrespondanse med utenlandsfly på Gardermoen er aldri noe problem. Det er det heller ikke for folk som kommer fra utlandet for å besøke Nordmøre.

Får vi beholde Boeing-maskinene året rundt, vil flere få muligheten til å reise til og fra Gardermoen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse