Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
07 november 2017 15:45
Del på Facebook
Hurtigruten MS Lofoten på tur nordover fra Trondheim. Lofoten er bygd i 1964, har 184 køyer og 4 bilplasser. Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Hurtigruten MS Lofoten på tur nordover fra Trondheim. Lofoten er bygd i 1964, har 184 køyer og 4 bilplasser. Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nye krav til universell utforming kan føre til at det eldste hurtigruteskipet Lofoten må pensjoneres når den nye anbudsperioden trer i kraft fra 2020.
MS Lofoten ble erklært verneverdig av Riksantikvaren i 2001, og det er derfor ingen selvfølge at skipet kan endres på, melder NRK.

Siden 1964 har skipet gått jevnt og trutt langs norskekysten. Det er det eldste og minste av hurtigruteskipene. For mange er MS Lofoten selve symbolet på hurtigruta og samferdselshistorien mellom Bergen og Kirkenes. MS Lofoten er det eneste gjenværende skipet fra etterkrigsflåten som fortsatt går i ordinær hurtigrutetrafikk.

For å oppfylle kravene om tilpasning til rullestolbrukere trengs det heis om bord. Men siden skipet er vernet, er det ikke sikkert Hurtigruten vil få tillatelse til å installere en heis.

– Det vil være et veldig stort inngrep. Siden det er trangt om bord, må man bygge om veldig mye. Men man fjerner seg også fra den opprinnelige funksjonen som båten hadde, og de spesifikasjonene den var bygd etter, som var typisk for perioden, sier rådgiver Haavard Stavaas hos Riksantikvaren til NRK.

Hurtigruten ønsker ikke å kommentere saken og begrunner det med at de er inne i en prosess der de vurderer om de skal søke på det nye anbudet som gjelder fra 2020.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse