Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
19 august 2017 17:00
Del på Facebook
Hovedtyngden av nedbøren ventes å komme i områdene rundt Trondheimsfjorden, heter det i flomvarselet. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Hovedtyngden av nedbøren ventes å komme i områdene rundt Trondheimsfjorden, heter det i flomvarselet. Illustrasjonsfoto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mye ventet regn lørdag gjør at NVE har sendt ut varsel om jord- og flomskredfare for Trøndelag og Møre og Romsdal. Varselet er på gult nivå.
Varselet ble sendt ut lørdag formiddag. For Trøndelag og Nordmøre er det også sendt ut flomvarsel.

– Det ventes opp mot 50–85 millimeter regn fra i ettermiddag. Med gjeldende prognose er indre strøk mest utsatt. Det kommer inn en nedbørfront med byger fra sørøst, og nedbørmengden og nedbørens plassering er noe usikker. Fare for jord- og flomskred øker natt til søndag og er størst der bygene faller. Fare for bekke- og elveløpsendringer, overvann i tettbygde områder, lokale oversvømmelser, jord- og flomskred der regnbygene treffer, lyder varselet på Varsom.no.

Grunnvannstanden og vannmetningsgraden i bakken er høy. Bratte skråninger, samt bekker og elveløp med stor vannføring er spesielt utsatt. Rensing av dreneringsveier og stikkrenner anbefales, ifølge Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE).

Hovedtyngden av nedbøren ventes å komme i områdene rundt Trondheimsfjorden, heter det i flomvarselet. Det ventes vannføringer på gult nivå i flere vassdrag. Det kan oppstå bekke- og elveløpsendringer og det er fare for lokale oversvømmelser, spesielt i tettbygde strøk, der de kraftigste regnbygene treffer.

Reguleringer vil i noen tilfelle virke flomdempende, og varselet vil derfor ikke nødvendigvis gjelde i regulerte vassdrag.

Neste varsel kan ventes søndag formiddag.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse