Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 juni 2018 12:21
Del på Facebook
Forsvaret har bestilt tre nye kystvaktskip til en samlet verdi på 6,8 milliarder kroner. Fartøyene skal bygges ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal. Foto: Vard / Forsvarsdepartementet / NTB scanpix
Forsvaret har bestilt tre nye kystvaktskip til en samlet verdi på 6,8 milliarder kroner. Fartøyene skal bygges ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal. Foto: Vard / Forsvarsdepartementet / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Forsvaret har bestilt tre nye kystvaktskip til en samlet verdi på 6,8 milliarder kroner. Fartøyene skal bygges ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) besøkte verftet i Tomrefjord tidlig mandag morgen, skriver Sunnmørsposten.

Verdien av kontrakten for Vard er på 5,2 milliarder kroner, mens rammeverdien er på 6,8 milliarder. Direktør for forsvarsmateriell Mette Sørfonden og konserndirektør Roy Reite signerte kontrakten.

Verftsdirektør Ronny Langset sier kontrakten gir aktivitet til verftet i seks år fremover.

– Dette er en gledens dag, ikke bare for Vard, men for hele den maritime regionen, sier konserndirektør Reite.

De nye skipene blir forsterket for å takle is og skal kunne ha helikopter om bord.

– Forsvarets viktigste bidrag til nordområdepolitikken er suverenitetshevdelse og tilstedeværelse i nord. Disse nye fartøyene skal erstatte de tre helikopterbærende kystvaktfartøyene i Nordkapp-klassen, som ble tatt i bruk på begynnelsen av 1980-tallet, sier forsvarsministeren.

Skipene skal etter planene leveres til Forsvaret i perioden 2022 til og med 2024.

– Vard-gruppen er en stor nasjonal aktør innen bygging av spesialiserte fartøyer med fem skipsverft lokalisert i Norge. De har tidligere blant annet bygget KV Svalbard og Etterretningstjenestens nye skip Marjata. Andelen norske underleverandører er stor i tilbudet fra Vard og vil bidra til å videreutvikle nasjonal kompetanse og kapasitet innen den maritime næringen, sier Bakke-Jensen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse