Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
30 mai 2018 11:12
Del på Facebook
Snaut to av tre toppledere tror omsetningsveksten kommer til å øke ytterligere resten av året, viser Nordeas undersøkelse blant norske toppledere. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Snaut to av tre toppledere tror omsetningsveksten kommer til å øke ytterligere resten av året, viser Nordeas undersøkelse blant norske toppledere. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nordea melder om feststemning i norske bedrifter

Med få unntak rapporterer norske ledere entydig om fremgang og optimisme. Det kommer fram i Nordeas konjunkturbarometer, som ble publisert første gang onsdag.

Banken har spurt 1.600 ledere i små og mellomstore bedrifter om deres vurderinger av fremtidsutsiktene. Lederne tror festen kommer til å fortsette i 2018. Snaut to av tre toppledere tror omsetningsveksten kommer til å øke ytterligere resten av året. Og utsiktene de neste tre årene er lysere enn noen gang, viser målingen som er gjennomført av Norstat på vegne av banken.

I undersøkelsen kommet det fram at optimismen er sterkest i Stavanger, men svakest i Kristiansand. Annenhver bedrift har hatt salgsøkning så langt i år og hele åtte av ti bedrifter ser lyst på utviklingen de neste tre årene. En av tre bedrifter mener de kommer til å øke antall ansatte kommende halvår.

Behovet for å ansette flere er størst i Oslo og Stavanger. Fire av ti ledene i disse byene forventer økning i antall ansatte i 2018. I motsatt ende av skalaen skiller Kristiansand seg ut. Nesten hver sjuende leder i sørlandsbyen forventer at antall ansatte vil synke utover året.

De minste er mest optimistiske

Bransjevis er det tjenestenæringen samt bygg og anlegg som forventer størst økning i antall ansatte.

Jo lenger nord vi kommer, desto sterkere er optimismen. Trondheim, Bodø og Tromsø preges av sterkest fremtidstro sammen med Stavanger. Størst tro på fremtiden har de minste bedriftene. Annenhver leder i alle bedrifter med mindre enn 50 ansatte tror på vekst og utvikling de neste tre årene.

Må snu i tide

Jon Brenden, direktør for bedriftsmarked i Nordea, fremholder at mange bedrifter drives sunt, forsvarlig og innovativt. Samtidig mener han at norske bedriftsledere skal se opp for endringer. Ny teknologi, nye kundeforventninger og nye kundevaner vil i økende grad utfordre både inntektsmodeller og produksjonsmodeller, mener han.

– Når folk kjøper bil på nett i stedet for hos forhandler, og IKEA plutselig skrinlegger omfattende utbyggingsplaner, har noen hver grunn til å kikke inn i krystallkulen. Norsk næringsliv er i en privilegert situasjon fordi oppgangen gir handlingsrom til å gjøre nødvendige endringer i tide, sier Brenden.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse