Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 mai 2018 23:52
Del på Facebook
NRKs hovedkontor på Marienlyst i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
NRKs hovedkontor på Marienlyst i Oslo. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tirsdag 15. mai kan mer enn 2.300 NRK-ansatte gå ut i streik dersom partene ikke kommer til enighet i meklingen. 

NRK-meklingen starter mandag hos Riksmekleren. Fristen for å komme til enighet er midnatt, natt til tirsdag.

Dersom det ikke blir en løsning, tar LO Stat ut 614 NRK-ansatte i streik, mens Norsk Journalistlag tar ut omtrent 1.700 journalister i streik.

LO Stat mekler på vegne av Norsk Tjenestemannslag og Musikernes Fellesorganisasjon. Norsk Journalistlag mekler samtidig for sine medlemmer.

– NRK har ikke vist vilje til å forhandle så langt. NRK vil bli hardt rammet av en streik, derfor har vi tro på at ledelsen viser vilje til å møte våre krav om blant annet rettferdig lønn i meklingen, sier Lise Olsen, forhandlingsleder og nestleder i LO Stat.

En NRK-streik vil trolig få store og umiddelbare konsekvenser, spesielt for direktesendt radio og TV, nyhetssendingene og nyhetsdekningen og strømming av innhold på nett.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen håper på løsning i meklingen.

– Nå er det slik at vi er blitt enige med tre klubber i de lokale forhandlingene og så er det to vi ikke ble enige med. Nå står vi foran en mekling, som er en del av den normale gangen i et lønnsoppgjør i Norge, og vi får håpe at vi med bistand fra meklingsmannen og de sentrale parter kan komme fram til et resultat. Det er selvsagt veldig viktig å jobbe hardt for det, sier kringkastingssjefen til Kampanje.

Sist gang det var storstreik i NRK var i 2006.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse