Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 april 2018 20:43
Del på Facebook
Lufttransport tapte Luftambulanse-kontrakten. Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA), som tar over neste sommer, ligger allerede i bitter konflikt med dagens flygere. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
Lufttransport tapte Luftambulanse-kontrakten. Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA), som tar over neste sommer, ligger allerede i bitter konflikt med dagens flygere. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Selskapet som skal drive Luftambulansen fra sommeren neste år, har brutt forhandlingene med flygerne om kollektiv overgang. Flygerforbundet frykter pilotflukt.

Forhandlingene har pågått i to måneder og resultert i et avtaleutkast som Flygerforbundet var villig til å akseptere, ifølge forbundsleder Yngve Carlsen. Da det fremforhandlede utkastet lå på bordet, valgte Babcock Scandinavian Air Ambulance (BSAA) likevel å bryte forhandlingene.

Avtaleutkastet stilte opp betingelsene for lønns- og arbeidsvilkår for flygerne og etablerte en kollektiv ordning som skulle gi en sikkerhet for at dagens ambulanseflygere får fortsette i jobben selv om tjenesten får ny operatør – hvis de ønsker det.

– Den nye operatøren vant anbudet på å drive tjenesten 300 millioner billigere i seks år. Vi vet at dette er muliggjort gjennom hovedsakelig å dumpe ansattes lønns- og arbeidsvilkår, sier Carlsen.

Representerer 103 flygere
Etter det NTB for opplyst, var ambulanseflygerne villige til å akseptere en svekket avtale i forhold til dagens vilkår for «å sikre en fortsatt kvalitativ god ambulanseflytjeneste». Flygerne opererer ambulansefly fra baser over hele landet; Kirkenes, Alta, Tromsø, Bodø, Brønnøysund, Ålesund og Gardermoen.

Forhandlingene med BSAA omfatter 103 medlemmer i Flygerforbundet.

– Vi har vært villige til å strekke oss svært langt for å finne en løsning. Vi er derfor svært skuffet over at BSAA velger å bryte, sier Carlsen.

Bruddet medfører så stor usikkerhet for flygerne at Carlsen mener selve tjenesten blir rammet. Allerede nå er fly blitt satt på bakken, fordi det er tvil om flygere er «fit for flight». Carlsen mener situasjonen setter liv og helse på spill.

Frykter flygerflukt
Carlsen mener dessuten at usikkerheten som er skapt, vil føre til at flere flygere tar andre jobber, og at luftambulansetjenesten kan bli rammet av pilotmangel når den nye operatøren tar over 1. juli neste år. Flere av flygerne som har vært ansatt i dagens operatør Lufttransport, har allerede tatt seg jobber i Widerøe og Norwegian, påpeker Carlsen.

BSAA vant anbudet på de betingelsene som var stilt opp i utlysningen. Overtakelsen av luftambulansedriften er ikke en virksomhetsoverdragelse og er dermed ikke omfattet av de samme forpliktelsene overfor de ansatte, poengterer administrerende direktør Marius Hansen overfor NTB.

– Alle dagens flygere kan søke seg over. Vi forlenger også fristen, slik at de som ennå ikke har søkt, skal få mulighet til det, sier Hansen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse