Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Stig Anders Ohrvik
Artikkel
08 mars 2018 15:08
Del på Facebook
Stig Anders Ohrvik. Foto: Arkivfoto
Stig Anders Ohrvik. Foto: Arkivfoto
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fredrikke Marie Qvam (født 31. mai 1843 i Trondhjem, død 10. september 1938 på Gjævran Gård ved Steinkjer) var en norsk kvinnesaksforkjemper og humanitær leder. Hun grunnla Norske Kvinners Sanitetsforening, som i sin tur etablerte, eide og drev sykehjem, sykehus, sykepleierskoler og helsestasjoner i en tid hvor helse var en privatsak, barnedødeligheten var høy og barnefødsler var risikofylt både for mor og barn.

Etterhvert som den skandinaviske velferdsmodellen gradvis ble bygget ut ble ansvaret for folkehelsen, primærhelsetjenesten og spesialisthelsetjenesten gradvis overtatt av stat, kommune og fylkeskommuner, men  sanitetsforeningen har fortsatt 700 lokalforeninger med mellom 40 og 50 000 medlemmer i hele landet.

På en dag som denne er det et tankekors at spesialisthelsetjenesten ikke lenger bygges opp, landets mektigste kvinne er derimot sammen med sine medsammensvorne i ferd med å bygge spesialisthelsetjenesten ned, ved å legge ned lokalsykehus og fødeavdelinger samtidig som jordmortjenesten og følgetjenesten i distriktene er mildt sagt uforsvarlig.

Nedbygging av velferdstjenestene rammer selvfølgelig hele befolkningen, men barn og kvinner rammes (som vanlig) hardest.

I dag blir kvinnekamp kanskje oftere forbundet med kamp for likelønn, kamp mot overgrep og trakassering og kamp for likestilling i alle land og kulturer.

Men den rådende helsepolitikken minner oss om at det også er grunn til å være takknemlig for foregangskvinner som arbeidet for velferdsgoder som vi i dag har blitt vant til å ta som en selvfølge, og som har gitt oss en trygghet som det sakte går opp for oss at vi er i ferd med å miste.

Kampen er ikke over. Gratulerer med dagen!

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse