Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
16 januar 2018 08:57
Del på Facebook
Folk som kjøper kjemisk framstilt narkotika, eller «motedop», via nett fra utlandet, utsetter ikke bare seg selv for risiko. Tollansatte frykter å puste inn stoffer som kan være svært farlige. Bildet viser MDMA, som er virkestoffet i partydopet ecstasy. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Folk som kjøper kjemisk framstilt narkotika, eller «motedop», via nett fra utlandet, utsetter ikke bare seg selv for risiko. Tollansatte frykter å puste inn stoffer som kan være svært farlige. Bildet viser MDMA, som er virkestoffet i partydopet ecstasy. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tolletaten gjorde rekordmange narkobeslag i fjor. Netthandelen øker, og etaten setter inn tiltak for å beskytte ansatte mot postpakker med farlig pulver.

Tolldirektoratet offentliggjør tirsdag statistikk over beslagene i 2017. Det ble gjort rekordmange beslag, til sammen 37.500, opplyser tolldirektør Øystein Børmer. Av dem var 4.400 narkotikabeslag.

Mengden cannabis som ble stoppet på vei inn i landet, går ned. Samtidig økte beslagslagene av blant annet heroin fra snaut 8 kilo til over 26 kilo, og også mengden beslaglagt amfetamin og kokain går opp.

Netthandelen med nye typer syntetisk framstilt narkotika i form av tabletter og pulver, utgjør en mindre mengde, men innførselen av «psykoaktive substanser» er likevel en grunn til alvorlig bekymring for tolldirektøren.

– Skummel trend
– Det er en veldig skummel trend. De som kjøper dette på utenlandske nettsteder, tar en voldsom helserisiko. Det kan være tusen ganger så kraftig som heroin, sier Børmer til NTB.

– Det er også en helserisiko for mine ansatte. Du kan ved et uhell innånde en partikkel som kan være dødelig, fortsetter han.

Han forteller at hele Tolletaten nå er i ferd med å rigge om for å kunne håndtere problemet. Preparatene kommer som vanlig brev- og pakkepost. Til sammen ble det gjort 106 beslag av totalt 3,1 kilo pulver.

– Vi har grupper av ansatte som jobber tett med transportørene. Samarbeidet er godt, men volumene er enorme, påpeker direktøren.

Proffe smuglere
Børmer mener etaten står i en spagat, for samtidig som den må ta hånd om postpakker med mindre mengder pulver og tabletter, må den også møte trenden med stadig mer profesjonelle øl- og spritsmuglere.

– Det har aldri vært beslaglagt så mye øl og brennevin som i 2017, og det er veldig høye nivåer i vinbeslagene, forteller Børmer.

72.200 liter brennevin og sprit ble beslaglagt i fjor, og over 575.000 liter øl ble stanset. Drøyt 60.000 liter vin ble også tatt, en dobling fra året før.

Børmer beskriver smuglernettverk som sender semitrailere fulle av alkohol til Norge og med egne distribusjonslagre rundt om i landet. Og kundene? Det er blant annet østeuropeere og festglad ungdom.

– Det har kommet informasjon om at en stor andel av det som ryddes opp etter russetreffet på Tryvann i Oslo, er smuglerølbokser, sier Børmer.

Stopper fisketurister
Motsatt vei av smuglertrailerne kjører «fisketurister» med ulovlige mengder fisk. Tolletaten gjorde tre ganger så mange beslag av fisk i fjor som året før. Til sammen ble over 11.000 kilo fisk stoppet.

– Det er et økende problem og en trussel mot fiskebestanden, konstaterer Børmer.

Tollbeslagene 2017
Interaktiv grafikk som viser Tollvesenets beslagstall for alkohol og tobakk siden 2012.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse