Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
16 april 2024 21:50
Del på Facebook
Det har så langt kommet inn over 2700 høringssvar om EUs fornybardirektiv. Foto: Heiko Junge / NTB
Det har så langt kommet inn over 2700 høringssvar om EUs fornybardirektiv. Foto: Heiko Junge / NTB

Det har så langt kommet inn over 2700 høringssvar om EUs fornybardirektiv. Mer enn 600 personer har svart at de er negative til raskere vindkraftutbygging.

Over 2700 privatpersoner, etater og organisasjoner hadde 15. april sendt inn kommentarer om EUs fornybardirektiv, skriver E24. Av de 1700 kommentarene fra privatpersoner som nettstedet har gått gjennom, handler 601 svar om skepsis til vindkraft.

Flere av privatpersonene er bekymret for nedbyggingen av norsk natur, og viser spesielt til frykten for vindkraftutbygging.

Blant medlemsorganisasjonene som uttaler seg, er Motvind, Nei til EU, og Exit WHO. Nei til EU mener direktivet «griper inn i norsk energipolitikk og demokratiske prinsipper for konsesjonsbehandling på en uholdbar måte».

Annonse
Annonse

Arbeidsgiverorganisasjonen Offshore Norge, som representerer over 100 bedrifter, stiller seg positiv til det reviderte direktivet. I en høringsuttalelse skriver de at fornybardirektivet er relevant og «bør i hovedsak implementeres i norsk rett».

EU-kommisjonen har bedt om at Norge innfører direktivet innen 13. august i år. Det har også kommet advarsler om straffesanksjoner fra EUs energikommissær, Kadri Simson, dersom det ikke blir innført innen fem måneder.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse