Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
13 april 2024 12:14
Del på Facebook
Stratos-produsent Orkla mener blåfargen på Freia Boble Melkesjokolade er for lik blåfargen på Stratos. Nå har se saksøkt Freia-eier Mondelez. Foto: Javad Parsa / NTB
Stratos-produsent Orkla mener blåfargen på Freia Boble Melkesjokolade er for lik blåfargen på Stratos. Nå har se saksøkt Freia-eier Mondelez. Foto: Javad Parsa / NTB

Stratos-produsent Orkla saksøker Freia-produsent Mondelez på grunn av blåfargen på emballasjen på Freia Boble. Mondelez mener Orkla ikke har enerett på fargen.

Mandag møtes Orkla og Mondelez i Oslo tingrett, etter at førstnevnte gikk til søksmål.

Annonse
Annonse

Orkla, som eier varemerket Nidar som har Stratos-sjokoladen, krever forbud mot at Freia-produsent Mondelez markedsfører og selger Freia Boble melkesjokolade med dagens emballasje. I tillegg krever Orkla tilbakekall av varene fra markedet og erstatning.

– Vi mener Boble fra Mondelez er for lik den norske folkefavoritten Stratos som har vært på markedet i snart 90 år, skriver kommunikasjonsdirektør Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla i en epost til E24.

Nettavisen omtalte uenigheten mellom sjokoladeprodusentene i september i fjor. Dagbladet Børsen har også omtalt saken denne uken.

Freia: Blått illustrerer luft, himmel og bobler

I sitt sluttinnlegg før rettssaken svarer Mondelez at Orkla ikke har enerett på blåfargen, og at det ikke foreligger noen forvekslingsfare. De skriver også at eneretten til blåfargen allerede er tatt stilling til av Patentstyret og Klagenemnda for industrielle rettigheter.

I en pressemelding denne uken skriver Mondelez at Freia Boble ble lansert i 2000. Den gikk ut av produksjon i 2017, før den ble relansert i september i fjor.

Markedsdirektør Sølvi Grana Slotta i Freia understreker at pakningen på Boble, i likhet med de fleste andre sjokoladeplatene deres, primært er gul.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

– Så bruker vi ulike farger i tillegg til gult for å gjøre det enkelt å skille mellom de ulike platene. Vi bruker farger som man naturlig assosierer med de ulike smakene, for eksempel svart for lakris, lysebrunt for mandler – og da altså blått for luft, siden Boble er Freia melkesjokolade med luft, sier Slotte.

Mondelez skriver også i sluttinnlegget sitt at blåfargen illustrerer himmel og bobler.

Ifølge Freia har også Boble etter relanseringen i fjor blitt den nest mest solgte sjokoladeplata i Norge etter Freia Melkesjokolade.

Mener blått oppfattes som Stratos-varemerke

Elisabeth Aandstad Ekheim i Orkla sier til E24 at de har gjort undersøkelser som viser at mer enn sju av ti nordmenn oppfatter blåfargen som et varemerke for Stratos

– Det sier noe om hvor unik blåfargen er for Stratos, sier hun.

– Til forskjell fra melkesjokolade, der gult design er vanlig kategorifarge, har Stratos vært alene i det norske markedet om å bruke den karakteristiske blåfargen for porøs sjokolade i snart 90 år, sier Eikheim.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse