Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
03 oktober 2018 11:32
Del på Facebook
Illustrasjon: Tormod Hegvik
Illustrasjon: Tormod Hegvik
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

«Fornuften har sigra» kan vi lese i Sunnmørsposten. Det er tidligere Skodje-ordfører Modolf Hareide som blir sitert, ettersom han ivrig har kjempet mot vegbygging i det populære friluftsområdet ved Svartløken. Statens Vegvesen har snudd, og derved blir det felles E39 (stamvegen) og E136 (”Eksportvegen”) fra Digernes til Fremstedalen på Ørskogfjellet, like nedenfor alpinanlegget.

Det er fornuftig å forsere Ørskogfjellet med felles veg for E39 og E136 – og fornuften kan forlenges helt til Hjelvika. Med Fremstedalen som utgangspunkt ligger Skorgedalen åpen med eksisterende veg som kun behøver mindre tilpasninger som krabbefelt og kanskje andre mindre tiltak. Skikkelig og nøytral utredning av Romsdalsaksen fremstår som stadig mer opplagt, for det virker meningsløst å sette i gang med sprengningsarbeid for å bygge ny veg i feil retning når vegen for lengst er der.

Det er også på tide å parkere viktigheten av bo- og arbeidsmarked knyttet til stamvegen. Bo- og arbeidsmarked er riktignok særdeles viktig. Veger som kan bidra til det fortjener oppmerksomhet, men da må fokus rettes til helt andre veger enn E39. For Ålesundområdet er veg nr. 2 mellom Sula og Ålesund (Borgundfjordtunnelen) Hamsundsambandet og bru mellom Ellingsøy og Olsvikområdet samt forbindelse til Hareidlandet gode eksempel. Slike tiltak korter avstandene vesentlig og sprer trafikken. 

Ellers på Sunnmøre, i Romsdal og på Nordmøre kan det garantert ramses opp på samme vis, for behovet er ikke mindre der. Halsasambandet bør kunne gis fremrykk i køen, og den særdeles smale og dårlige vegen mellom Betna og Stormyra nevnes som eksempel. Mange vil kunne fylle ut bildet, og illustrere behovet langt bedre.

Sareptas krukke har mange beilere, men skal der være noe å hente må store penger spares på de store prosjektene. Derved er vi tilbake til stamvegen. Møreaksen behøver en reell utfordrer om det skal være mulig. Storsamfunnet har brukt store beløp på dette prosjektet, mens konkurrenten Romsdalsaksen sparer til nøytrale rapporter via ihuga tilhengere  i ”kollekt-stil”. Selvsagt må alternativet Romsdalsaksen gis samme mulighet, for det er store summer som kan spares. Hvor mye vil en grundig utredning vise.

Drøye 6300 personer stiller seg bak kravet om utredning på romsdalsaksen.no og på manuelle lister. De får følge av stadig flere, og nye venner dukker opp med økt hyppighet. Foruten organisasjoner som Norges Lastebileier-Forbund (NLF) og NAF, registreres også økt støtte i det politiske miljøet. Valgkampen kan selvsagt være medvirkende. Vi som krever utredning er samlere.  Vi samler på all tenkelig støtte – på flere venner og på enda mer fornuft.

Paul Andreas Hofseth, 3 oktober 2018

 

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 4 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 16 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse