Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Det hendte
NTB
19 januar 2024 02:00
Del på Facebook

1913: Hattenålsbeskyttere ble lagt ut for salg på sporvognene i Stockholm. I dagene før hadde debatten rast i avisene om de «fruktansvärda spjut» som i pakt med tidens mote strittet fra alle damehatter, og som nylig hadde vært nær ved å blinde en konduktør. De spisse hattenålene spredte skrekk også i andre europeiske trikkebyer – fra Berlin ble det rapportert at en konduktør måtte amputere armen da det gikk infeksjon i et hattenålsstikk. Sporveisselskapet i Stockholm løste problemet ved å tilby små sikkerhetshetter til alle hattekledde kvinner som steg om bord i vognene. Senere samme år kom hattenålsbeskytterne i salg også på sporvogner i Kristiania, til en pris av fem øre. Det ble dessuten bestemt at kvinner som nektet å bruke hattenålsbeskytter skulle bortvises fra vognene. Kristiania Sporveisselskab skal ha solgt 15.000 hetter i løpet av tre dager.

1915: Tyske luftskip innledet bombingen av Storbritannia. Liège og Antwerpen i Belgia hadde fått smake tyskernes nye mirakelvåpen i august 1914, da zeppelinere angrep byene fra lufta. Likevel var det Storbritannia som skulle bli målet for flesteparten av de tyske luftskipraidene. I løpet av 1. verdenskrig slapp luftskipene mer enn 5000 bomber over britisk jord og drepte nærmere 600 mennesker. Om den militære effekten av luftskiptoktene var relativt beskjeden, var den psykologiske virkningen på sivilbefolkningen desto større. Skrekken for zeppelinerne skal ha vært så stor at den satte preg på landets klesmote. Ifølge BBC var de nattlige bombetoktene en direkte foranledning til at pysjamaser for kvinner ble lansert på det britiske markedet, til erstatning for nattkjoler. Årsaken var at pysjamasene var varmere og mer praktiske å ha på seg hvis man måtte evakuere hjemmet sitt om natten.

1955: Historiens første Goggomobil rullet av samlebåndet til bilfabrikken Glas i Bayern. Goggomobilen hadde pinetrang sitteplass til fire personer og en motor med et slagvolum på 250 ccm. Doningen var en av flere tyske mikrobiler som på grunn av rimelig innkjøpspris og lave driftskostnader fikk stor utbredelse i Vest-Tyskland etter 2. verdenskrig. Blant konkurrentene til Goggomobil var Volkswagen Type 1 («boble»), BMW Isetta, Heinkel Kabine og Messerschmitt 200. De to sistnevnte var produsert ved tyske flyfabrikker som hadde fått forbud mot å produsere fly etter krigen og måtte se seg om etter andre forretningsområder. Ettersom levestandarden i Vest-Tyskland økte i løpet av 1960-årene, tørket etterspørselen etter mikrobiler inn. Goggomobil gikk ut av produksjon i 1969.

(©NTB)

Annonse
Annonse
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse