Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
24 november 2023 08:51
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Spør man de som kjører vogntog i lange strekninger om de foretrekker traseer som er flatest, kortest og raskest er å foretrekke, så vil et klart flertall svare: JA. Går spørsmålene til de som eier vogntogene, så blir svaret det samme. Sistnevnte vil sikkert legge til at kostnadene også er svært viktig. To viktige kostnader er energiforbruk og bompenger.

Energimessig er en helt flat veg best og på det viset billigst, mens anleggs- og driftskostnader er viktige nøkkeltall for beregning av bompenger. Stamveger som ny E39 bygges også for et stort flertall av andre kjøretøy. De vil imidlertid svare på samme vis – for de er også opptatt av :flatest, kortest, raskest og billigst.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Ny E39 bestemmes ikke av lokale politikere og nøkkelpersoner, men de har nok en viss påvirkning. Det er også slik at politikere som deltar aktivt i prosessen har både en moralsk og lovpålagt plikt å undersøke om alternative løsninger kan være bedre og/eller billigere.

Å henvise til at det undersjøiske alternativet «Sekk/fast» ble skrotet i 2014 er greit, men alle med interesse for kryssing av Romsdalsfjorden er kjent med at det finnes ei oversjøisk løsning som ble presentert helt på tampen av 2016. Ei grundig uhildet utredning av så store prosjekt målt i kostnader og omfang tar tid – og da undres vi over at en «haste-utredning» ble gjennomført i løpet av få måneder, og at de som hadde regien for utredningen var de samme som har samarbeidet med Møreaksen i flere tiår.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Fylkespolitikerne har i årevis vært krystallklar når det gjelder hvilken veg som skal stå øverst på prioriteringslista : E136 Ålesund- Dombås! Den klare preferansen har imidlertid vært til liten nytte, og prosessen har noe til felles med dukketeater. Vi ser at forestillingene kan beskrive glede, sorg, humor, spenning, tristhet og annet – men vi ser ikke hvem som trekker i trådene. Nøkkelpersonene til Møreaksen er imidlertid ikke fullt så usynlige, men er smarte nok til å la andre personer ta seg av trivielle ting som f.eks. skriving av leserbrev.

Kanskje blir det fast forbindelse over Romsdalsfjorden – kanskje ikke. Møreaksen er låst til en løsning som krever en 15 km lang og dyp undersjøisk tunnel, samt ei gedigen og svært høy bru. Romsdalsaksen sin åpenbare fordel er fleksibiliteten og enkelheten.

Alternativene må gås nærmere i sømmene – men de nærmeste årene får stadig bedre ferger løse oppgaven. Nå må imidlertid fokus rettes mot oppgradering av E136 og veldig mange andre vegstrekninger i fylket.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse