Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Tettstedet Ulla på Haramsøya i Møre og Romsdal. Vindturbiner tilhørende Haram vindkraftverk på fjellet over Ulla. Foto: Halvard Alvik / NTB
Tettstedet Ulla på Haramsøya i Møre og Romsdal. Vindturbiner tilhørende Haram vindkraftverk på fjellet over Ulla. Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Få diskusjoner skaper like mye temperatur som vindkraft. Det er mye Caps Lock og steile fronter. Ordskiftet er til dels ufint og unyansert, selv om det innimellom også kommer god og innsiktsfulle innlegg.

Diskusjonene er ikke over med det første. Norge trenger mye mer fornybar energi framover, samtidig som vi må ta vare på naturen. Omtrent halvparten av energien vi bruker er fossil. Den må raskt erstattes av fornybar energi for at Norge skal gjøre sitt for å stanse klimaendringene. I tillegg trenger vi ny fornybar energi til riktig pris og rett tid for å etablere ny industri og arbeidsplasser. Dette klarer vi ikke uten mer vindkraft på land, og det stiller samfunnet overfor vanskelige avveininger. I likhet med motorveier, hyttefelt, skogbruk og annen kraftproduksjon, så krever vindkraft arealer.

Skal vi som samfunn finne de gode løsningene, må vi puste med magen. Det finnes både gode og dårlige vindprosjekter, og verken et prinsipielt nei til alt eller et ja på autopilot er riktig tilnærming.

Regjeringen og Stortinget har funnet en balansert og fornuftig holdning. Myndighetene legger opp til et nytt konsesjonssystem hvor kommunene involveres mer i utbyggingen. Først må kommunen si ja til utredning, deretter kan den ta endelig stilling til prosjektet etter at plusser og minuser har kommet på bordet. Dette er et godt utgangspunkt for å stille høye krav til natur- og miljøhensyn i de nye anleggene. Bransjen har lært mye av de første utbyggingene og er klar for slike krav. I noen tilfeller kan det handle om gjenbruk av infrastruktur eller reversible naturinngrep i anleggsfasen. I andre tilfeller kan det være tiltak som holder arealbeslaget på et minimum eller får opp fuglebestanden. Det kan også handle om helt andre tiltak. Hvordan hvert enkelt prosjekt best utformes, bør blant andre utbygger, vertskommune, sivilsamfunn og NVE som konsesjonsmyndighet finne ut av gjennom en god dialog.

I løpet av de siste årene har myndighetene styrket kunnskapsgrunnlaget om vindkraft og påvirkning på naturen. I tillegg har NVE nå fått instruks fra regjeringen om at miljø, reindrift og andre viktige hensyn skal vektlegges tyngre enn før. Dette er kloke endringer og gjør at Norge er godt skodd for å vurdere ny vindkraft på land. Forhåpentligvis gir det også et litt mer nyansert ordskifte.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 14 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøJa, men det er denne strekninga som er plassert i utvikliingsporteføljen for å finne ei enklere løysing.Slik det ligg i ...
Terje Sundsbø 15 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrJeg snakker om artikkelen her, som du kommenterer.Møreaksen har raskest trasé via Otrtøya. Dermed blir Otrøya fergefri uten ekstra kostnad. 
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg har ikkjetilgang til artikkelen så eg veit ikkje kva forenkling det er snakk om.Å bygge fastlandssamband til Otrøya til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrLes artikkelen, så ser du hvordan Møreaksen kan gjøres enklere.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse