Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
22 juni 2022 09:46
Del på Facebook
Driftskostnadene for tunnelene – spesielt den undersjøiske er mangedobbelt i forhold veger, og illustrasjonen viser det ekstreme omfanget til MA sin løsning. Møreaksen er merket med rød linje og Romsdalsaksen er merket med blå linje.
Driftskostnadene for tunnelene – spesielt den undersjøiske er mangedobbelt i forhold veger, og illustrasjonen viser det ekstreme omfanget til MA sin løsning. Møreaksen er merket med rød linje og Romsdalsaksen er merket med blå linje.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kommentar til leder i Sunnmørsposten 16. juni 2022.

Etter en grei leder i første del, kommer en spesiell vri mot slutten:

«Strekningen mellom Ålesund og Molde er et godt eksempel på hva man kan vinne. På et tidspunkt lå prisen for Møreaksen på nær 40 mrd. Ved å akseptere smalere veg og lavere fart ble dette kuttet med rundt 40 prosent.»

Som kjent endres ikke de ekstreme kostnadene for Julsundsbrua og den doble, lange og dype undersjøiske tunnelen ettersom begge fortsatt skal ha fire felt – Julsundbrua grunnet stabilitet og tunnelen grunnet fortsatt 2 løp og flere titalls rømningsveier mellom løpene.

HR Prosjekt estimerte for 2–3 år siden kostnaden for den undersjøiske tunnelen til 11,2 mrd. Det ekstreme kostnads-spranget i senere tid tilsier omkring 15–16 mrd til sammenligning. 24 mrd er kanskje nok til brua og tunnelen. Men, hva med tunnelene og annet mot Molde og videre østover, vegsystem mellom Vik og Tresfjordbrua, tunnel fra Vik til Ørskogfjellet, samt Ørskogfjellet–Ålesund?

Dette er altfor lettbeint, Sunnmørsposten. De aller fleste forstår at kostnaden blir langt høyere enn 24 mrd for Ålesund–Molde med den såkalte Møreaksen (MA) Inntrykket vi som er motstandere av MA har, er bevisst underprising av MA og motsatt for det oversjøiske alternativet Romsdalsaksen (RA) fra Statens Vegvesen sin side. Å bygge en ny bru over Tresfjorden ved siden av den fullgode eksisterende er illustrerende.

Annonse
Annonse

Fornminner finnes i større omfang i MA-traseen enn RA sin trase, og bevegelse i havbunnen (jordskjelv) blir bagatellisert knyttet til den problematiske 15 km lange og dype undersjøiske tunnelen – den blir «verdens sikreste». Steinkirken fra 1200-tallet på Veøy blir imidlertid gjort mer katolsk en paven.

Muligheter for fornyet tilkomst med RA sin løsning til det vernede området ved kirka og prestegården på øya sin nordøstre del blir problematisert tross en 70-75 meters høy skogkledd ås og flere hundre meter mellom traseen og vernet område. Kirka og prestegården ble jo plassert der grunnet beliggenheten og den gode tilkomsten.

Kreativ behandling av kostnadstall og andre forhold er forståelig fra ivrige forkjemperne av MA, men slett ikke fra fylkets største avis i en lederartikkel.
Tror virkelig Sunnmørsposten at sluttsummen blir 24 mrd for Møreaksen?

Avisen har ingen grunn til å være tilfreds med sin manglende kritiske journalistikk knyttet til fjordkryssingen av Romsdalsfjorden!

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Hofseth gjør som Sve, kaster fram egne synsinger om kostnadene for Møreaksen. Merkelig nok det eneste fjordkryssingsalternativet som vil oppleve kostnadsøkninger?

    Hofseth har heller ikke innsett at til og med Nye Veier AS har kvittert ut Romsdalsaksen som urealistisk. Det er ikke den skogkledde åsen som er problemet, det er kravet til seilingshøyde på 75 m og bredde 400 m. Luftslottet Romsdalsaksen er rett og slett ikke et reelt alternativ.

    Jordskjelv opptrer langt hyppigere og med adskillig større styrke i Japan. Der har det ikke vært problemer med undersjøiske tunneler.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu er framleis I drømmeland.Summen til vegformål i NTP tilsvarer 19 mrd pr år. Alt inkludert.Nye veier vart unnfanga av ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrI prinsippet spiser alle prosjekter - helse, forsvar, utdanning, samferdsel, etc. – fra samme kake. Men Nye Veier AS får ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er einkjent sak at Frank Sve har foreslått dette. Men denne løyvinga vil spise av samme kaka som SVV ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDine fornektelser av fakta er pinlig selektive. Nye Veier AS får sine årlige bevilgninger fra statsbudsjettet. Frank Sve (Frp) foreslår ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu lever på ei livsløgn.Nye veier er rotfesta i løyving over Statsbudsjettet. Dei har inga Sareptas krukke. Møreaksen er definert som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrFor staten betyr det at kostnadene for trinn 2 overføres til Nye Veier As og et annet prosjekt. Prosjektet Møreaksen ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse