Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
06 april 2022 09:08
Del på Facebook
Illustrasjonen viser hvor snål Kinn kommune er - omtrent som om Kristiansund og Smøla danner Grip kommune uten Aure! Noe lignende i sentrale deler av Sunnmøre, mon tro?
Illustrasjonen viser hvor snål Kinn kommune er - omtrent som om Kristiansund og Smøla danner Grip kommune uten Aure! Noe lignende i sentrale deler av Sunnmøre, mon tro?
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det har vært mange eksempel på store sprik mellom folkets og politikernes oppfatninger. Vårt demokrati er jo slik at folket velger politikerne, og at de skal styre lokalt og nasjonalt på vegne av velgerne. Problemene oppstår når det blir utakt mellom folkeflertallet og politikerne.

Et illustrerende eksempel er forrige regjering sin store reformiver. Fylker og kommuner ble slått sammen til både fornuftige og særdeles ufornuftige enheter – eksempelvis fylket Viken og kommuner som Kinn i tidligere Sogn og Fjordane.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det var flertall i Flora kommune, et klart mindretall i tidligere Vågsøy, og et enda klarere NEI i Bremanger til den nye kommunen.

Bremanger fikk medhold, og fikk fortsette som egen kommune. Politikerne i Vågsøy trosset folkets klare vilje i en folkeavstemming, og derved ble Kinn kommune realitet. Krydderet i dette eksempelet er at Bremanger geografisk ligger mellom tidligere Vågsøy og Flora – de to henger bokstavelig ikke sammen.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Det er utakt også på andre områder enn sammenslåing av kommuner og fylker. Lokalt har det også vært harde fronter knyttet til vindturbiner på Haramsøya, kloakkrenseanlegg på Kvasnes, sykehus i nordfylket og mangt annet. Innen samferdsel er det E136 (Ålesund–Dombås), «bypakker» med tilhørende innkreving av bompenger, og selvsagt den friske kampen og fjordkryssingen av Romsdalsfjorden som får størst oppmerksomhet.

I 2019 utførte analyselskapet Sentio en undersøkelse om folkets mening om undersjøisk versus oversjøisk kryssing av Romsdalsfjorden. Kun 16,5% ønsket undersjøisk tunnel som jo er Møreaksen sin løsning.

I 2021 ble fylkets klart største meningsmåling gjennomført av Norstat. Etter et visst påtrykk om formulering og omfang, ble undersøkelsen nullstilt og utvidet til å gjelde samtlige kommuner i Møre og Romsdal. Norstat vektet i forhold til antall innbyggere pr kommune, kjønn, alder osv. slik at de 4002 svarene skulle gi så representativt resultat som mulig. Romsdalsaksen ble klar vinner foran «fortsatt fergedrift» og Møreaksen på tredjeplass.

Håper at den økonomisk sett desidert største saken i fylket får fokus ved lokalvalget høsten 2023. Kan en avstemming om fjordkryssingen knyttes til valget? I så fall må politikerne flagge sin mening i god tid før valget, og forhåpentligvis akseptere og respondere på folkets svar.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSamferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
Terje Sundsbø 3 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrE39 er en riksvei. Det er ikke opp til Molde kommune å bygge nytt fergeleie, dette er statens oppgave. Og ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKS2 Vik til Molde bygger på ei kalkyle der Julsundbrua skal koste 8,8 mrd 2022 kroner og P50.  Tidlegast oppstart ...
Terje Sundsbø 10 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDa synes vi å være enige om at Nye Veier AS sin årlige pott ikke påvirkes av tildelingen til Statens ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøRyfast,  ferdig i 2019, med sine 14,7 km kosta 8 mrd. Rogfast med sine 27 km er etter siste estimat forventa ...
Geir Ole Sætremyr 17 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu er framleis I drømmeland.Summen til vegformål i NTP tilsvarer 19 mrd pr år. Alt inkludert.Nye veier vart unnfanga av ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse