Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto av Johan Sverdrup. Foto: Carina Johansen / NTB
Illustrasjonsfoto av Johan Sverdrup. Foto: Carina Johansen / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En god ting sitter vi igjen med etter at strømpriskrisen har blitt debattert i flere måneder. Motstanden mot Galimatias-opplegget med å elektrifisere sokkelen er sterkt økende. Folk flest, og det som finns av fornuftige folk i andre partier, holder på å komme til sans og samling.

Tidligere var det kun Fremskrittspartiet som så galskapen.

Equinor kan gjerne bruke 50 milliarder kroner til sokkel elektrifisering, når det er det norske folk som står for 78 prosent av finansieringen, gjennom mindre skatt til staten.

Tenk å bruke titalls milliarder kroner for å elektrifisere olje og gassplattformene. 

Den gassen som brukes i dag til egen strømproduksjon, skal sendes til Tyskland eller England.

Der går den rett inn i gasskraftverk, og blir til strøm. Vi kan risikere at den strømmen kommer tilbake til Norge, sendes ut på plattformene for å brukes til å sende mer gass til kontinentet!

Om en er så innmari villig til å hjelpe tyskerne med det såkalte grønne skiftet, SÅ send strømmen fra overskuddsvannkraft direkte, og ikke om plattformene. Med det effekttapet som transport av strøm og gass medfører i tillegg.

Legg til side planene om elektrifisering av sokkelen, og gå i gang med reforhandling av avtalene med EU. 

Dersom det skulle vise seg at slike reforhandlinger ikke lar seg gjøre på relativt kort tid, da er skandalen komplett. Men det er kanskje der problemet ligger? 

Av: Geir A. Stenseth
Leder, Fremskrittspartiets fylkestingsgruppe

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu har 12 år til rådvelde til å ruge på tolkinga av KS2. Det siste avsnittet stadfester der som eg tidligere ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHvor stor er kostnadsøkningen fra 2022 til i dag, når tallene for 2022 tok høyde for krigen i Ukraina og ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrEn garantiordning for inntil 50% er ikke det stortingsvedtaket ba om – at staten skal ta over hele garantiansvaret for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg har lest meg opp og kan informere om at der er opna for garantiordning for nye riksvegårosjekt over 1 ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg er klar over at anmodningsvedtaket ennå ikke er gjennomført. Tror du Møreaksen blir bygd før?KS2-analysen for Møreaksen gjelder for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse