Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
05 januar 2022 09:22
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Romsdalsaksen er utfordreren som vil erstatte Møreaksens mange tunneler – deriblant den ekstreme 15 km lange og dype undersjøiske med en oversjøisk løsning.

Forløperen til Møreaksen startet i 1986, mens Romsdalsaksen sin oversjøiske løsning ble presentert på tampen av 2016. Det var da kappløpet startet. Dette leserbrevet er en liten varetelling for året 2021 sett med en RA-tilhengers øyne.

Vi som krever utredning av Romsdalsaksen

Fra kampanjen startet sent i 2016, via 10.800 pr 2020 – ble det 1700 nye signeringer i 2021. Derved har 12500 signert på romsdalsaksen.no – pluss 800 som er registrert manuelt, og drøye 13300 totalt.

Undersøkelse utført av Norstat og bestilt av Folkebevegelsen Møre uten Møreaksen.
Undersøkelsen i 2021 var trolig fylkets mest omfattende med hele 4002 svar. Samtlige kommuner i fylket var med i denne undersøkelsen, og Norstat sørget for at forhold som folketall, kjønn og alder ble korrekt vektet.

Resultat: Romsdalsaksen: 42 %, fergedrift 27 % , Møreaksen: 23 % «vet ikke»: 8 %.

Mørebenken på Stortinget

Grunnet folketallsutviklingen har fylket mistet 1 mandat, og 9 ble til 8 på Mørebenken. Motstandere av Møreaksen på Mørebenken endret seg ved Stortingsvalget fra 2 av 9 i 2017 til 3 av 8 i 2021 – en endring fra 22 % til 37 %.

FB-sidene

Det er ikke på Facebook at store samferdselsprosjekt bestemmes, men det er interessant å se det økende folkelige engasjementet. «Nei til Møreaksen gjennom Vestnes» og «Ikke ødelegg Fannestranda. Nei til firefelts motorvei i Molde» med 2100 medlemmer er eksempler. «Romsdalsaksen/Sekkfast» økte i 2021 fra 5050 til 6370, og storebror «Folkebevegelsen Møre uten Møreaksen» økte fra 4500 til hele 14400 medlemmer.

Alternativ fastlandsforbindelse til øyene vest for Molde

Terje Tovan lanserte nylig et oversjøisk og et undersjøisk forslag til fastlandsforbindelse for Gossen og tidligere Midsund kommune med kostnadsnivå omtrent som for Nordøyvegen. Fastlandsforbindelse er tross alt det viktigste for øyboerne og var i sin tid selve formålet.

Fylkestinget

Kommune- og fylkesvalg skal holdes neste år. På fylkestinget støtter drøye 40 % Romsdalsaksen. Dagens sammensetning er fra valget i 2019, og i 2015 var jo Romsdalsaksen sin oversjøiske løsning ukjent. Målet for valget i 2023 er mer enn 50 %.

Stortinget

På Stortinget har parti som nå går for Møreaksen en 62 % andel. Det er utfordrende, men representantene merker nok engasjementet, og framgangen er udiskutabel. Men, blir den stor nok i tide? Håper det.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Terje Tovan foreslår å erstatte fergene til Aukra og Midsund med en undersjøisk tunnel, betalt av fylkeskommunen. Hvilken løsning foreslår han for å erstatte fergen mellom Vestnes og Molde, en del av fergefri E39? Tovan sammenligner med kostnadene for Møreaksen, 24 mrd. for strekningen Ålesund – Molde. Hvor mye vil hans forslag koste for samme strekning, inkludert kostnaden han vil overføre til fylkeskommunen? Dette spørsmålet hopper også Paul Andreas Hofseth over. Men ikke alle leserne er så naive at de ikke ser dette.

    Den nye billigere løsningen for Romsdalsaksen er ikke oversjøisk, den har en lang undersjøisk tunnel mellom Sekken og Lønset. Og likevel så er Møreaksen samlet sett bedre. Den oversjøiske løsningen for Romsdalsaksen er urealistisk: 
    https://www.tk.no/urealistisk-med-bruer-over-romsdalsfjorden/o/5-51-1076756

    Den tvilsomme meningsmålingen utført på oppdrag av interesseorganisasjonen MuM har svar fra 4002 personer. Ved stortingsvalget fikk partiene som ønsker Møreaksen til sammen over 62% av stemmene i Møre og Romsdal, der 76,9% stemte av 192 394 stemmeberettigede. Dvs. om lag 147 950 personer deltok i Stortingsvalget fra M&R, det er langt mer enn de 4002 som deltok i meningsmålingene.

    Les disse en gang til:

    https://www.tk.no/paradokset-romsdalsaksen/o/5-51-1050958.

    https://www.rbnett.no/meninger/2021/06/07/M%C3%B8reaksen-Egeninteresser-og-meningsm%C3%A5linger-24082256.ece.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr Nylig Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøPå Hareid er der 4-vegs rundkøyring med doble filer, ÅDT på 6200 på fylkesvegen frå vest, ÅDT på ferga på ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSamferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
Terje Sundsbø 9 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrE39 er en riksvei. Det er ikke opp til Molde kommune å bygge nytt fergeleie, dette er statens oppgave. Og ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKS2 Vik til Molde bygger på ei kalkyle der Julsundbrua skal koste 8,8 mrd 2022 kroner og P50.  Tidlegast oppstart ...
Terje Sundsbø 16 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDa synes vi å være enige om at Nye Veier AS sin årlige pott ikke påvirkes av tildelingen til Statens ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøRyfast,  ferdig i 2019, med sine 14,7 km kosta 8 mrd. Rogfast med sine 27 km er etter siste estimat forventa ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse