Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
05 oktober 2021 08:29
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Illustrasjon: Romsdalsaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Alternativene Romsdalsaksen og Møreaksen må i «mitt hode» sammenlignes fra/til de naturlige målepunktene Ørskogfjellet og Lønset - alternativt Hjelset. Usikkerheten mellom Digernes og Ørskogfjellet er svært viktig, men har egentlig ikke relevans ved sammenligning av løsning og kostnader for de to alternativene.

En enkel oversikt som viser antatte kostnader for delstrekninger og totalsum for hele traseene til både MA og RA trasene kan være et realt utgangspunkt. Slik oversikt finnes neppe, men kladden illustrerer:

RomsdalsaksenAntatt kostnadReell kostnadMøreaksenAntatt kostnadReell kostnad
Ørskogfjellet–Hjelvika Gjenbruk E136 kr 0,–   Ørskogfjellet–Vik 3 mrd?  
Hjevika–Sekken  ?   Vik–Tresfjord bru 1 mrd?  
Sekken–Veøy osv.  ?   Tautratunnelen osv. 6–11,2  
Sum kostnader 15 mrd?   Sum kostnader 20 mrd?  

Deretter uhildet utredning av Romsdalsaksen, og tilhørende kostnadsvurderinger for begge alternativ. «Reell kostnad» i tabellen er tenkt som kostnad etter uhildet utredning av Romsdalsaksen, samt nøytral kostnadsvurdering av begge alternativ.

Eneste ansvarlige måte å behandle en sak med slike ekstreme format knyttet til løsning (som undersjøisk/oversjøisk), varighet (gjerne 100 år) og kostnader (15 - 30 - 40 mrd?) er ved rettferdig sammenligning.

En prosjektleder hos Statens vegvesen vest har beregnet et delvis undersjøisk alternativ for Romsdalsaksen (RA) til 13,86 mrd for strekningen Hjelvika - Hjelset. Løsningen er ikke ønsket, men kostnaden er interessant, for den er jo mindre en halvparten av beløpet region midt kom frem til - 30 mrd! Hvor langt ville samme beløp ført Møreaksen fra Ørskogfjellet mot Hjelset? Basker man i dypet under Tautra, eller er man kommet lengre?

Daglig leder for Romsdalsaksen AS, er imidlertid krystallklar på at oversjøisk panorama er det soleklare førstevalget for RA, og Jørn Inge Løvik har begrunnet det i flere sammenhenger og leserbrev. Forslaget under Veøya er riktignok både langt kortere og grunnere enn Tautratunnelen, men anses kun som reserveløsning.

Romsdalsaksen AS har ved tredjepart (ekstern) vurdering kalkulert strekningen Hjelvika - Lønset til 15 mrd. Samtidig hevder Møreaksen at de kan bygge sin løsning for 6-14 mrd billigere enn RA, dvs 0 - 8 mrd. Morsomt om det var en komedie, men egentlig bare trist og uverdig. Merk at prisutviklingen er gunstig for bruer/flytebruer versus undersjøiske tunneler grunnet nyutviklet lasersveising.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Tid for å sjå framover!
    No er det tid for å bruke energien på å arbeide fram fleire gode løysingar i regionen vår, for å sikre konkurransekraft og utvikling. Når ny E39 Volda- Bergsøya er på plass skaper dette ein ny kvardag i fylket vårt. Nordøyvegen og Møreaksen koblar dei siste øyene i fylket landfast. Sistnevnte fylkesvegar får fylket gratis på kjøpet gjennom statlege E39. Så her er enorme summar spart som kan brukast vidare på andre prosjekt. 

    Langfjordsambandet seilar opp som eit godt prosjekt som også knyt Romsdalshalvøya og Nordmøre ferjefritt mot E139. Prosjektet vil truleg verte sjølvfinansierande, grunna ferjeavløysingsmidlar. På Sunnmøre bør ein sjå på Borgundfjordtunnell, Brosundtunnell, Hamsundsamband, bru Årset- Olsvika, samt ei indre fjordkryssing som Fefast el. liknande. No bør det mobiliserast til vidare samferdselssatsing i fylket!

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
Klippfiskdagan 2024

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 1 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKjære deg, når trafikken står BOM stille fra langt bortenfor Løkkemyra og inn til sentrom i Kristiansund i ofte over ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHar du problemer med anslaget at fergebommen er stengt omkring 85% av tiden på sambandet Molde-Vestnes? Kan du utdype hva ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Anne Mari SandshamnNorske tunneler er typisk stengt under 1% av tiden. For fergestrekningene er det tatt utgangspunkt i at rutetabellen er fulgt ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg tvilar ikkje på at du kan bruke Excel. Sjøl om ein nyttar 5% av programvaren kan ein få ut ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje Sundsbø"fergefri strekning som er steng 0% av tiden?" hvor?? Ikke Freifjord tunellen, Ikke noen kjente undersjøiske tuneller er 100% åpne. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrMener du at mitt estimat om at fergebommen på sambandet Molde-Vestnes er stengt 85% av tiden er korrekt?Hvorfor er et ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse