Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Erik Aukan, nestleder Kristiansund FrP
Ytring
16 juni 2021 12:07
Del på Facebook
«Tustna» på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
«Tustna» på tur over Talgsjøen. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I revidert nasjonalbudsjett fikk FrP gjennomslag for 25 % kutt i fergeprisene. Det vil merkes godt av de som er avhengige av ferge, spesielt pendlere og transportnæringen.

I tillegg kuttes det i bompenger, nærmere bestemt fjernes seks bompengestasjoner. I Møre og Romsdal er det ikke lengre bomstasjoner, de har FrP fått gjennomslag for å fjerne.

Det blir derfor litt merkelig når det kommer påstander på autopilot både fra politiske partier og enkelte redaksjoner om at FrP ikke har levert ved å fjerne bompengene. Nå har vi i Møre og Romsdal null bomstasjoner. Det kan vi vel være glade for. Kommunene som har vedtatt bomstasjoner har gjerne rød-grønt flertall og er vedtatt mot FrPs stemmer.

Nå kuttes det i fergeprisene og FrP ser på fergene som en del av veinettet. Det er fremmet forslag i Stortinget om at riks- og fylkesfergene skal være gratis å bruke, med virkning fra og med 2022. De andre partiene stemte dessverre i mot dette, samtidig som både Sp og Ap har gått ut og sagt at fergene både skulle være gratis og at det skal kuttes i fergeprisene.

Hvis de mener dette, hvor er de når FrP fremmer forslag om kutt både i fylkestinget og på Stortinget? Jo, de stemmer i MOT???

Det har ikke vært en eneste krone som har vært kuttet på initiativ i fra Arbeiderpartiet eller Senterpartiet. De har stemt mot hver gang FrP har fremmet forslag.

Hadde Ap og Sp lagt like mye innsats i å støtte FrPs forslag om kutt som de gjør å snakke om kutt, ville fergene vært gratis for lenge siden. Det har ikke manglet på gode ord, det har manglet på handling når forslaget lå der.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
Klippfiskdagan 2024

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDu har 12 år til rådvelde til å ruge på tolkinga av KS2. Det siste avsnittet stadfester der som eg tidligere ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHvor stor er kostnadsøkningen fra 2022 til i dag, når tallene for 2022 tok høyde for krigen i Ukraina og ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøDet er nå dette som er nedfelt i Statsbudsjettet for 2023, og som konsulentselskap har gått gjennom vilkåra på.KS2 viser ...
Terje Sundsbø 12 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrEn garantiordning for inntil 50% er ikke det stortingsvedtaket ba om – at staten skal ta over hele garantiansvaret for ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg har lest meg opp og kan informere om at der er opna for garantiordning for nye riksvegårosjekt over 1 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrJeg er klar over at anmodningsvedtaket ennå ikke er gjennomført. Tror du Møreaksen blir bygd før?KS2-analysen for Møreaksen gjelder for ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse