Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
30 april 2021 09:25
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folketetthet, næringsliv, tilgang på kompetent arbeidskraft, utdanning/forskning, samferdsel og mange andre faktorer skaper arbeidsmarked i ulike størrelser samt temaet for dette leserbrevet – bo- og arbeidsmarked.

Bo- og arbeidsmarked blir ofte «misbrukt» som argument i diverse debatter også i vårt område. Det vil jeg belyse med tall og kommentarer for de planlagte prosjektene Borgundfjordtunnelen og Møreaksen.

Det privatfinansierte prosjektet «Borgundfjordtunnelen» mellom Sula og Ålesund består av en oversjøisk og en undersjøisk tunnel. Det er kun en veg mellom Sula og Ålesund. Den går over Vegsundbrua med ÅDT (red.anm. Årsdøgntrafikk) ca. 20.000, og det er mange opplagte argument for minst 2 faste samband mellom de to kommunene!

Tunnelene vil redusere reiselengde og reisetid. Ålesund: start eller mål for reiser i sonen litt øst for sykehuset og vestover mot sentrum og Hessa + Giske kommune (ca. 35.000 innbyggere). Sula: vestre del av Sula (ca. 6000 innbyggere) For nevnte potensiale + gjennomgangstrafikk med samme start/mål – kan tunnelene gi store besparelser.

Redusert reiselengde vil variere fra 0 til ca 20 km og derved 0–40 km. tur-retur. Fokus flyttes fra den store mengden, til den enkelte pendler/trafikant. Bruker 15 km. for tur-retur som spart reiselengde, samt kr 4 pr. km. som kostnad for bilkjøringen.
Bompenger er anslått til en «drøy femtilapp» og her: kr 80,– i regnestykket.

Bompenger for pendleren blir i dette eksempelet kr 160 pr. dag, besparelsen kr 60,– (sparer 15 km. à kr 4) og daglig kostnad blir kr 100. Den sparte tiden har også sin verdi, men tas ikke med her. Antall arbeidsdager er omkring 220. Med 20 dager «hjemmekontor/fravær» blir det 200 dager og derved årlig kostnad kr 20.000.

Bompenger for Møreaksen er oppgitt til kr 250 og derved kr 500 tur-retur pr. dag. Velger 100 km for tur- retur og 200 dager som det andre eksempelet for en tenkt pendler Ålesund–Molde. Årlig kostnad bompenger; 100.000 + 80.000 til bilkostnader = årlig kostnad kr 180.000.

Pendlingen mellom Ålesund og Sula er minst 10 ganger mer enn Ålesund–Molde. Borgundfjordtunnelen vil halvere reisetiden for svært mange og gi moderat nivå for bompenger. Møreaksen medfører ekstreme kostnader for pendleren, og ca. 2 timers daglig reisetid.

For bo- og arbeidsmarkedet i Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen viktig – men ikke Møreaksen. Andre prosjekt i hele fylket kunne vært nevnt som gode bidrag for bo- og arbeidsmarkedet, men ikke i dette leserbrevet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Noen tall er helt meningsløse. Å beregne totale kostnader/bompenger for Møreaksen gir ikke mening uten at tilsvarende tall for fortsatt ferge også beregnes.

    Når bompengeperioden er over, er Møreaksen gratis. Vil fergene bli gratis? I så fall vil fergeavløsningsmidlene øke tilsvarende, og bompengene redusert likedan.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøLes dette oppslaget der definisjonen av utviklingsprosjekt stårhttps://www.nrk.no/ostfold/vil-kvitte-seg-med-bastoferga-i-moss-1.16892598
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSiste oppslag du viser til er frå 2020 og anmodningsvedtaket som Regjeringa skulle følge opp. Eg har sett ein uttale der ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrDu lever i fornektelse.Leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité var i Molde og presenterte regjeringens utkast til NTP. Tror du ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøPå Hareid er der 4-vegs rundkøyring med doble filer, ÅDT på 6200 på fylkesvegen frå vest, ÅDT på ferga på ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøSamferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
Terje Sundsbø 13 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrE39 er en riksvei. Det er ikke opp til Molde kommune å bygge nytt fergeleie, dette er statens oppgave. Og ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse