Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
11 juni 2020 10:41
Del på Facebook
Illustrasjonfoto fra Statkrafts vindindustrianlegg på Smøla: Steinar Melby
Illustrasjonfoto fra Statkrafts vindindustrianlegg på Smøla: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En venn har flere ganger fortalt en gammel historie: 

I en sal sitter mange mennesker rundt et digert bord. Optimisten og pessimisten, den sinte og den milde.  Den uhelbredlig grådige, filosofen, politikeren, teologen og ateisten – alle mennesketyper var der.

Vindmøller på Smøla og Haramsøya

Smøla har 68vindmøller.  Trinn 1 ble åpnet av Kong Harald i 2002, og Gro Harlem Brundtland åpnet trinn 2 med 48 stk. i 2005. Celebriteten har imidlertid ikke hindret økt motstand.  Pr. april -19 hadde vindmøllene drept 100 havørner.  Misnøyen på Smøla gjelder mer enn drepte fugler, og nå er det bråk også på Haramsøy.  Illustrasjonen av ei vindmølle med 150 meters høyde på byfjellet Aksla sier mer enn ord.  Størrelse og avstand er nok viktigste faktor for det visuelle.  Stort engasjement på og utenfor øya.

Praten gikk livlig ved det digre bordet.  En ble gradvis mer pratsom – tok gjerne ordet.

 Romsdalsaksen (RA)

Mer enn 11500 har signert krav om nøytral, ærlig og grundig utredning av den oversjøiske fjordkryssingen til RA. En gallup utført av Sentio med 1000 svar viste at kun 1 av 6 ønsket undersjøisk løsning, og et solid flertall - ca. 80% svarte at de om nødvendig var villig til å vente på beste løsning. RA har fått god score på analyser knyttet til samfunnsnytte, og en detalj viste seg særdeles viktig – sambruket med E136, eller «eksportvegen» i dagligtale. Det mye genialt med RA sin løsning, og nevnte sambruk sparer store beløp ved at kostnadene for alternativet starter ved sjøkanten i Hjelvika, mens hos rivalen ruller kronene allerede på Ørskogfjellet.

 E136 – Eksportvegen først.

Rekkefølge er viktig. E136 er i manges øyne den viktigste vegen i fylket, og listen er lang for diverse forbedringer på strekningen mellom Ålesund og Dombås. Forbedringer over Ørskogfjellet er omforent og en smart start. Vedtak er gjort, og mange undres over sendrektigheten hos Statens Vegvesen sitt regionskontor. Viktig å merke seg at nevnte oppgradering kan gjennomføres uavhengig av hvilket alternativ som velges for kryssingen av Romsdalsfjorden.

Den pratsomme viste seg å være en politiker.

Sykehusstriden

I Romsdal ønskes fortgang for realisering av sykehuset på Hjelset. Nordmøre vil sikre best mulig Distriktmedisinsk senter (DMS). Et merkelig navn. Hvorfor ikke sykehus, spørres det. På Sunnmøre fryktes at overskridelser for sykehuset på Hjelset kan få konsekvenser for Ålesund og Volda. Bekymringene lever i de tre fogderiene, og et gammelt sunnmørsk utsagn kan illustrere: «alle tenke på sej, berre ej tenke på mej.»

Var der virkelig så mange rundt bordet, spør jeg. I en drøm har du alle rollene selv, men rollespill foregår også i våken tilstand.

En rolle skilte seg ut med spørsmål om den var tjener eller herre. – Den folkevalgte med ansvar for fellesskapets interesser ? spør jeg, og min venn smiler anerkjennende.

 

Av: Paul Andreas Hofseth

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøKjære deg, når trafikken står BOM stille fra langt bortenfor Løkkemyra og inn til sentrom i Kristiansund i ofte over ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrHar du problemer med anslaget at fergebommen er stengt omkring 85% av tiden på sambandet Molde-Vestnes? Kan du utdype hva ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Anne Mari SandshamnNorske tunneler er typisk stengt under 1% av tiden. For fergestrekningene er det tatt utgangspunkt i at rutetabellen er fulgt ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøEg tvilar ikkje på at du kan bruke Excel. Sjøl om ein nyttar 5% av programvaren kan ein få ut ...
Anne Mari Sandshamn 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje Sundsbø"fergefri strekning som er steng 0% av tiden?" hvor?? Ikke Freifjord tunellen, Ikke noen kjente undersjøiske tuneller er 100% åpne. ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrMener du at mitt estimat om at fergebommen på sambandet Molde-Vestnes er stengt 85% av tiden er korrekt?Hvorfor er et ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse