Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
13 februar 2020 10:26
Del på Facebook
Sundbåten «Angvik» på havna. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Sundbåten «Angvik» på havna. Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

2019 ble året da mange nye passasjerer oppdaget hvor enkelt og smart det er å benytte gratis sundbåt køfritt over havna i Kristiansund.

– Gratis sundbåt ga gode passasjertall i 2019 med hele 114.876 reisende, sier Susanne Kirk Lossius, daglig leder i Sundbåtvesenet KF.

Det er prosjektet «Byen som regional motor» i regi av Fylkeskommunen, som har gjort det mulig å teste ut fullskala gratis rutebåt i perioden 1. september 2019–31. mai 2020. Nå er det et politisk arbeide som gjenstår hvis byen og regionen vil ha dette tilbudet i fremtiden.

Antall reisende over sundet har så langt doblet seg, selv i mørke høstmåneder.

– Brukerundersøkelsen gjennomført om bord viser at ca. 40 prosent av våre nye brukere har satt fra seg bilen, sier Lossius.

Morgentallene (07.00–09.00) er isolert sett tredoblet. Det betyr at man også fanger opp jobbpendlere som også skal hjem på ettermiddagen.

– Gratis rutebåt handler om mye mer enn å styrke Sundbåten. Det handler om miljø, byutvikling og folkehelse, sier Lossius.

– Det er inkluderende og treffer et publikum i alle aldre og mange lag av befolkningen. Det er fantastisk for den nye generasjonen – barn og ungdom kommer om bord, og skole/barnehager bruker byen aktivt gjennom Sundbåten, fortsetter Lossius.

Plan for fremtiden

Sundbåten er allerede i dag et aktivum for byen, og at tilbudet er gratis vil styrke dette ytterligere.

– Det er mye som står på ønskelisten. Nye anløp, utvidet rutetilbud og smartere båt. Hvis man bestemmer seg for å bruke båten som et rimelig verktøy i byutviklingen, folkehelse og miljø vil dette legge grunnlaget for fremtiden med flere båter, nye anløp og døgn-sundbåt, avslutter Lossius.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøSamferdselskomiteen er ikkje SD, og Lien hevder at elbilar lader både oppover og nedover bakke. Kor mykje makt har Sp?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøKva med den gamle tanken om Reknes og bytunell?Og bypakke på linje med Ålesund og Kristiansund?Eller har tilliten til Møreaksen ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrDu leser ikke de linkene jeg gir deg, gjør du? Da vil du se at det ikke er lokale politikere ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøNo er det ein gang slik at det var SVV som ikkje fann rom for Møreaksen i si innstilling til ...
Terje Sundsbø 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrEn av konsekvensene av en utsettelse av Møreaksen er flytting av fergeleiet ut fra sentrum av Molde. Denne flyttingen har ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøBare å kaste korta dine.Du har gått surr i virvaret av premisser.
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse